ذکر توسل حضرت زهرا (س) – شب آخر دهه محرم

وقتی پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) وفات کرد، بلافاصله این واقعیت آشکار شد. بعضی نوشته‌اند: جنازۀ پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) هنوز دفن نشده بود، آن حادثه دمِ خانۀ امام‌علی(علیه سلام) اتّفاق افتاد، یعنی جنازۀ پیغمبراکرم(صل الله علیه و آله و سلم) روی زمین بود. آمدند که امام‌علی(علیه سلام) را از خانه به مسجد ببرند، به درب خانۀ حضرت‌زهرا (علیها سلام) رسیدند. هیزم آوردند. درب خانه را آتش زدند. حضرت‌زهرا(علیها سلام) پشت در بود…

بعضی در تاریخ نوشته‌اند جنازۀ پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) هنوز دفن نشده بود که آن حادثه کنار در خانۀ امام‌علی (علیه سلام) اتّفاق افتاد؛ یعنی جنازۀ پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم) روی زمین بود. این روایت سند معتبری دارد. شیخ طوسی (رحمه الله علیه) به سند معتبر از ابن‌عبّاس نقل می‌کند. پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) هنگام وفاتش که رسید، در آن حال دیدند حضرت شروع کرد های‌های گریه کردن، به گونه‌ای که در روایت دارد آب دیدگانش به روی محاسن شریفش جاری می‌شد. عرض کردند: یا رسول‌الله! سبب گریۀ شما چیست؟ برای چه گریه می‌کنید؟ فرمود: برای فرزندانم و آنچه که این امّت بعد از من به آن‌ها روا می‌دارند گریه می‌کنم. من مکرر گفته‌ام این روایت کلّی است،ولی ما از آن می‌فهمیم که این امّت بعد از پیغمبر (صل الله علیه و آله و سلم) به بچّه‌های پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) جفا می‌کنند و به آنان ستم روا می‌دارند.

بعد فرمود: «کَأَنِّی بِفَاطِمَهَ»[*]؛ گویا می‌بینم دخترم فاطمه را که این امّت به او جفا کرده باشند و او منِ پدر را صدا بزند بگوید: «یا أَبَتاه» و احدی از این امّت او را کمک و استعانت نکند. کی حضرت‌فاطمه(علیها سلام) گفت: «یا أَبَتاه»؟ آن موقعی که آمدند امام‌علی (علیه سلام) را از خانه به مسجد ببرند. به در خانۀ حضرت‌زهرا (علیها سلام) رسیدند. هیزم آوردند. در خانه را آتش زدند. حضرت‌زهرا (علیها سلام) پشت در ایستاده بود. در خانه میان شعله‌ها می‌سوخت. آن خبیث چنان لگد زد که این در روی حضرت‌زهرا (علیها سلام) افتاد. اینجا بود که حضرت صدا زد: «یَا أَبَتَاهْ یَا أَبَتَاهْ هکذا یُفعَلُ بِابنَتِک».

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
از دستۀ بیشتر بخوانید
اشتراک
ایمیل برای
guest
2 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
alaatv.com
میهمان
alaatv.com
4 سال پیش

سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

مجله
میهمان
مجله
4 سال پیش

سلام
ممنون
خیلی خوب بود.
از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم.

سبد خرید
2
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x