بی انصافی و ذلت دشمن

زمانی که معاویه مُرد و حکومت بهدست یزید افتاد، تا زمانی که واقعۀ عاشورا رخ داد، حدود هشت ماه گذشت. یزید سی و چند سال بیشتر سنّ نداشت و جوان بود. امّا بعد از جریان عاشورا، چند سال طول نکشید که یزید مُرد. تمام حکومتش، از اوّل؛ یعنی شش ماه قبل از عاشورا تا آخر که در سال 64 مُرد، سه سال و هشت-نُه ماه طول کشید؛ یعنی فقط حدود سه سال و سه ماه بعد از جریان عاشورا حکومت کرد. چرا؟ چون خدا بی‌انصافی را تحمّل نمی‌کند. اگر کسی حقّ الناس را تضییع کند و به دیگران ظلم کند، خدا ریشه‌اش را می‌کَند. اثر ظلم نسبت به امام حسین(ع) برای حکومت یزید هم یک نمونه از این قانون کلّی است.

اگر دقّت کنید، خواهید یافت که امام حسین(ع) عملاً این موضوع را نشان داد که از یک طرف استیلای بر قلوب، دوام دارد. خدا به این حکومت حقیقیّه، دوام داده است. از آن طرف، حکومت ظاهری دوام ندارد و اگر همراه با بی انصافی باشد، زود ریشه کَن می شود. معاویه، بیست سال حکومت کرد. با اینکه هر دو سر و ته یک کرباس بودند، حتّی به بچّه اش هم سفارش کرد که با امام حسین(ع) کاری نداشته باش، ولی یزید احمق بود. معاویه می‌دانست که دَر افتادن با امام حسین(ع)، شوخی‌بردار نیست، امّا فرزندش این مقدار نمی‌فهمید؛ لذا آن اتفاقات را به راه انداخت و پرونده‌اش زود جمع شد. اینکه در روایت داشت: «سَلَبَهُ الله قدرته»؛ یعنی خدا این طور او را ریشه کن می کند. این کار خدا است.

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
از دستۀ بیشتر بخوانید
اشتراک
ایمیل برای
guest
2 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مصطفی جعفری عارف
میهمان
مصطفی جعفری عارف
4 سال پیش

سلام علیکم. خسته نباشید دوستان عزیز. سایت قبلی خیلی سایت خوبی بود و من خیلی ازش استفاده می کردم. هم سخنرانی ها رو دانلود میکردم هم از سخنرانی های تایپ شده استفاده میکردم. چرا این کارو کردید رفقا؟ الان دیگه صوت سخنرانی ها در دسترس نیست. من همه ی سخنرانی های استاد رو لازم دارم چیکار کنم؟

مدیر
4 سال پیش

سلام
صوت همه جلسات به مرور در این بخش اضافه خواهد شد:
https://mojtabatehrani.com/moral_lessons

سبد خرید
2
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x