حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

مفطرات روزه – غذای مابین دندان

مسائلی راجع‌ به روزه عرض کردم. مفطرات من جمله خوردن و آشامیدن را عرض کردم. به این مناسبت یک سنخ مسائل پزشکی را مطرح کردم. اصلاح دندان، دندان کشیدن و اینها روزه را باطل نمی‌کند. فقط باید مراقبت بکند که آن ذراتی که در دهانش قرار می‌گیرد را فرو نده. والا خود اصلاح دندان، کشیدن و غیره موجب نمی‌شود که روزه باطل بشود.

اما مسئله دیگر در باب خوردن و آشامیدن مطرح است. فرض کنید اگر انسان در شب ماه مبارک رمضان غذایی را خورد و این غذا در بین دندانها یا بن دندانها قرار گرفت. تخلیل یعنی خلال کردن و تخلیه کردن خودش شرعاً واجب نیست اما اگر بداند که این ها غذایی که در بین دندان ها یا بن دندان قرار گرفته را بیرون نیاورد، وقتی که روزه است بیرون می‌آید و بی‌اختیار نه عمداً این را فرو می‌دهد ، باید تخلیل بکند یعنی تخلیه بکند و این غذاها را از بین دندانها یا بن دندانها خارج بکند. اگر این کار را نکرده و در روز بی‌اختیار هم آن را فرو بدهد روزه‌اش باطل است.

حتی این احتیاط هم می‌شود که حتی اگر بداند بیرون می‌آید و بی‌اختیار فرو می‌دهد، روز که شد بیرون هم نیامد و فرو هم نداد، آنجا هم باز فقهاء شبهه می‌کنند که روزه را بگیرد بعد قضای آن روز را هم بگیرد.

«اللهم صل علی محمد و آل محمد»

اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x