حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

مفطرات روزه – قضا و کفاره

اعمالی که روزه را باطل می‌کند. به طور کلی مفطرات سه دسته هستند یک دسته از مفطرات موجب می‌شود روزه باطل بشود و فقط قضای روزه به عهده بیاید و کفاره ندارد؛ از قبیل عمدا استفراغ کردن در حالی که روزه است. روزه باطل می‌شود قضای آن  به عهده می‌آید. یا خللی در نیتش وارد بشود.ریا کردن قطع نیت کردن و امثال اینها. اینها اموری هستند که فقط قضای روزه را به عهده می‌آورند. دسته دوم آنهایی هستند که گذشته از قضا کفاره آور هم هستند. همان کفاره تخییر؛ یعنی اگر انسان روزه اش را باطل کند به عملی که ذاتا حلال است ولی در حال روزه موجب بطلان روزه می‌شود و حرام است انجام بدهد؛

آب خوردن، نان خوردن و امثال اینها. یک دسته هم هستند که موجب می‌شوند که هم قضا و هم کفاره بر عهده شخص باشد، اما کفاره جمع. با عمل حرامی روزه را باطل کند مثل دروغ بستن به خداوند و پیغمبراکرم (صل الله علیه و آله و سلم). حالا اگر کسی بخواهد با حیله شرعی از کفاره جمع فرار کند مثلا دروغی به خدا بسته و روزه اش باطل شده حالا برود آب بخورد که کفاره را از جمع  به تخییر برگرداند. می‌شود؟”جواب: نه. اولین مفطری که انجام داد هر حکمی داشته باشد  همان است . دیگر   مفطرات بعدی اثر ندارند. اثر برای همان مفطر اول است.

مثال دوم: فرار کردن از کفاره به این نحو: فرض کن قبل از ظهر است. شیطان  فریبش داده روزه اش را خورد و باطل شد. بعد به مسافرت برود. بگوید مسافر که روزه بر او واجب نیست. بخواهد از این راه از کفاره بگریزد. این هم نمی‌شود. البته ممکن است یک سنخ امور تکوینی باشد که بحث جدایی است. وألا خودش بخواهد اختیاراً این کار را بکند قضا هست و کفاره هم سر جای خودش هست؛ اثری ندارد. اگر خانم باشد که این کار را کرده باشد یعنی روزه‌اش را خورده باشد، بعد قبل از اینکه مغرب بشود عادت ماهانه بشود اینجا چون جنبۀ تکوینی دارد اصلاً ربطی به شخص او ندارد؛ معلوم می‌شود آن روز اصلاً روزه بر او واجب نبوده ولی خودش نمی‌دانسته است. اینکه بعد فهمید ربطی به این مسئله ندارد.

«اللهم صل علی محمد و آل محمد»

اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x