بهتان و تهمت
اخلاق ربانی (33)
بخش: اخلاق اسلامی
موضوع: آفات زبان – دوره 9 جلدی
سال طرح مباحث: 1366
70,000 تومان
دسترسی: موجود در انبار
مشخصات
وزن | 141 گرم |
---|---|
ابعاد | 210 × 140 × 8 میلیمتر |
نوع جلد | |
قطع | |
تعداد صفحات | 120 |
شابک | 978-600-6940-31-1 |
آدرس فیپا | |
چاپ اول | 1398 |
نوبت چاپ | 1 |
ناشر |
توضیحات
آنچه باید قبل از خواندن این کتاب بدانیم:
یکی از مسائلی که در حوزۀ آفات زبان بسیار شایع است، تهمت و بهتان است. در شایعه پراکنیهایی که این روزها افسارگسیخته گشته است، تهمت و بهتان نقش پر رنگی دارند. انسان مکتبی باید نقش خانمان سوز این گناه بزرگ را بداند تا بتواند با انگیزۀ بیشتر به مقابله با آن بپردازد. حتی بدون نگاه مکتبی هم آثار مخرب فراوان تهمت بر روابط اجتماعی انسان را وادار میکند تا در جهت ریشهکن شدن این رذیلۀ اخلاقی تلاش مضاعف کند.
در این مجموعه با همۀ زوایای تهمت و بهتان از نگاه دین آشنا خواهیم شد و در آینۀ آیات و روایات درمان و پیشگیری آن را خواهیم آموخت. این بیانات تحقیقی و عالمانه با ذوق اجتهادی حضرتآیتاللهالعظمیحاجآقامجتبیتهرانی (رحمه الله علیه) ایراد گردیده که نقش تربیتی و کاربردی آن آشکار است.
سوالاتی که در این کتاب پاسخ خواهد یافت:
بهتان چه ریشههایی دارد؟
بهتان چه اقسامی دارد؟
بهتان در زندگی دنیایی و اخروی چه آثاری دارد؟
اقسام تهمت کدامند و آثار زشت آن چیست؟
وظیفۀ کسی که بهتان و تهمت را میشنود چیست؟
آیا انسان برای مورد تهمت قرار نگرفتن وظیفهای دارد؟
کدام خبرها را نباید پذیرفت؟
چرا انسان به وادی تهمت و بهتان کشیده میشود؟
کلیدواژهها:
بهتان/ افترا/ تهمت/ غیبت/ نقص/ عداوت/ حسد/ رسوایی/ بیاعتباری/ تفرقهافکنی/ نفاق/ صفا/ صمیمیت/ ذوبشدن ایمان/ ازبین رفتن حرمت/ مستمع بهتان/ مستمع تهمت/ رد بهتان/ جبههگیری درونی/ معاشرت/ عمل زشت/ عمل دوپهلو/ اخبار/ حس مستقیم/ حس غیرمستقیم/ عادل/ حب دنیا/ دواعی/ جبران نقص/ افساد بین مؤمنین/ اصلاح
یک جمله از کتاب:
اگر انسان به آن اجتماعی که دست به گریبان رذایل اخلاقی است سری بزند، گاهی میبیند شخصی به شخص دیگری تهمت و بهتان میزند. بعد این را به عنوان یک پیروزی برای خودش به حساب میآورد، خشنود و خوشحال هم هست که برد کرده و رقیب را از صحنه خارج کرده است و…
این حالت، کمالِ خباثت و رذالت است. چنین شخصی نه تنها مثلاً به رذیلۀ عداوت یا حسد مبتلاست؛ بلکه در ارتباط با این عمل، مبتلا به ملکهای از ملکات سیّئه است که به آسانی عمل زشت از او صادر میشود و زشتتر آن است که در ارتباط با آن عمل، مسرور و خوشحال میشود.