عاقبت، حسن عاقبت و سوء عاقبت
مجموعه: معارف اسلامی
نام: عاقبت، حسن عاقبت و سوء عاقبت
سال طرح مباحث: 1378 – دهه صفر
150,000 تومان
دسترسی: موجود در انبار
مشخصات
وزن | 255 گرم |
---|---|
ابعاد | 210 × 140 × 8 میلیمتر |
نوع جلد | |
قطع | |
شابک | 978-600-6940-95-3 |
تعداد صفحات | 184 |
چاپ اول | 1403 |
نوبت چاپ | 1 |
ناشر |
توضیحات
آنچه باید قبل از خواندن این کتاب بدانیم:
«عاقبت» از موضوعاتی است که غفلت از آن باعث کجروی انسان در زندگی میشود و پایانی ناخواسته برایش رقم میخورد. عاقبت اندیشی در دو حیطه مطرح است: اوّل، دوراندیشی نسبتبه مجموعۀ زندگی بهطورکلّی و تفکّر در اینکه دفتر زندگی او در دنیا چگونه بسته میشود. دوّم، عاقبت اندیشی در مورد هر عملی است که انسان در زندگی خود انجام میدهد. عاقبت اندیشی در هر کدام از ابعاد وجودی انسان مطرح است، در بعد عقلانی، صحت و سقم اعتقادات است، در بعد قلبی، قوت و ضعف ایمان است، در بعد نفسانی، ملکات حسنه و سیئه است و در بعد اعمال جوارحی، اعمال واجب و معاصی است. یکی از راههای عاقبت به خیری، کسب تقوای الهی است. راه دیگر، بزرگ شمردن حق است که اثرش این است که نعمتهای او را در معاصی بذل نکند. راه دیگر، مراقبت از عدم غرور در ربط با بردباری خداوند است و راه دیگر، اکرام کردن به محبّین اولیای خدا؟عهم؟ است.
سوالاتی که در این کتاب پاسخ داده میشود:
عاقبت اندیشی به طور کلی به چه معنا است؟
خوف ستایش شده به چه معنا است؟
سرآمد خوف ها چیست؟
خوف از جحود به چه معنا است؟
چگونه میتوان به خاتمۀ کار اطمینان داشت؟
آیا هنگام مرگ همۀ حجاب ها کنار میرود؟
چرا انسان هنگام مرگ تیزبین میشود؟
چگونه یک خلاف به خلاف های دیگر تسری مییابد؟
چگونه باید در عاقبت کار عقل، قلب، نفس و اعمال اندیشه کرد؟
محور نوسانات ایمان چیست؟
خوف از مرگ ناشی از چیست؟
چگونه در بعد نفسانی باید عاقبت اندیشی کرد؟
برد ملکات نفسانی هنگام مرگ چگونه است؟
کدام ملکات هنگام مرگ همراه انسان است؟
چگونه در بعد اعمال باید عاقبت اندیشی کرد؟
عادت ها در هنگام مرگ چگونه جلوهگری میکنند؟
چگونه روح به طاعات یا گناهان انس پیدا میکند؟
چگونه ممکن است انسان های خوب عاقبت به خیر نشوند؟
تلقین به محتضر چه تأثیری دارد؟
چگونه اعمال در برزخ شکل میگیرند؟
اعمال انسان در برزخ چه میگویند؟
کدام اندیشه مصلح انسان است؟
چرا نباید عاقبت اندیشی را به تأخیر انداخت؟
راههای عاقبت به خیری کدام است؟
نقش تخریبی غفلت از مرگ چیست؟
کلیدواژهها:
عاقبت اندیشی / عاقبت به خیری / خوف / جحود / مرگ / شک / رشتۀ ایمان / اعمال / خاتمۀ کار / سعادت / شقاوت / اندیشه / عمر / تمثل / حجاب / شبهه / اعتقادات / عقل / اندیشه / قلب / ایمان / حب / بغض / برزخ / نفسانی / ملکات / اعمال / طاعات / گناه / تلقین / محتضر / قبر / مؤمن / مصلح / تقوا / حق / اکرام / اولیا / تحصیل / مبدا / غایت / توحید / فطرت /
یک جمله از کتاب:
پیشبینی مربوطبه کسی است که آینده رامیبیند، پیشبینی مربوطبه شیخ فضل الله نوری بود، پیشبینی مربوطبه امامخمینی؟رضوت؟ بود که یک شخص کمونیست اعتراف میکند او مافوق زمان بود[1]، در مکان نمیگنجید. اگر پیشبینی را که او کرد، جدّیتر گرفته بودیم، ما به این روزگار نمیافتادیم. کمونیست است و خدا را هم قبول ندارد، امّا شعورش بیشتر از بعضی از مسلمانهای ماست که سُست عنصر اسلامی هستند. این همه راجعبه آینده سفارش کرد، ولی یا نشنیده گرفتیم یا زیر سؤال بردیم یا عملاً پایمالش کردیم.
[1]. منظور استاد سخنان میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی است که گفته بود: معتقدم آیتالله خمینی؟رضوت؟ فراتر از زمان میاندیشد و در بُعد مکان نمیگنجد.
فهرست کتاب
مقدّمه12
جلسۀ اوّل: 17
عاقبت اندیشی17
عاقبت اندیشی در آیات18
عاقبت اندیشی در روایات18
دعای عاقبت به خیری19
عاقبت اندیشی بهطور كلّی20
خوف ستایش شده21
سرآمد خوفها22
خوف از جحود، انكار حق هنگام مرگ22
خوف از حالت شكّ هنگام مرگ23
خوف از گسستن رشتۀ ایمان23
خوف از اعمال23
اطمینان به خاتمۀ كار25
دل آرام امامحسین؟س؟ در طوفان حوادث25
دوستی كه جواب دوست را نمیدهد26
جلسۀ دوّم: 29
مروری بر مباحث گذشته29
سعادت و شقاوت29
مقدّمات عاقبت اندیشی30
عمر چیست؟31
انسان شمارش روزهایی است كه میگذرد31
ای انسان! تو روزگار هستی31
عمر بی بازگشت است32
بیاطّلاعی از انتهای كار33
اندیشۀ قبل از پایان عمر33
پیشبینی پایان كار مالك اشتر36
نالۀ حضرت زینب؟عها؟ در اربعین37
پیشبینی شهادت امامحسین؟س؟37
جلسۀ سوّم: 39
مروری بر مباحث گذشته39
تمثّل اعتقادات و ایمان39
كنار رفتن حجابها هنگام مرگ40
انسان هنگام مرگ تیزبین میشود41
ایجاد شبهه در مسائل اعتقادی42
تسرّی یك خلاف به خلافهای دیگر43
اندیشه در عاقبت كار عقل45
اندیشه در عاقبت كار قلب46
دشمنی با خدا هنگام مرگ47
علت شوق اصحاب امامحسین؟س؟ به شهادت47
امانت بیغسل و كفن در كربلا49
جلسۀ چهارم: 51
مروری بر مباحث گذشته51
عاقبت اندیشی در اصول اعتقادی52
اندیشۀ بر خلاف قرآن را متّهم سازید52
حقّ بر نَفس ثقیل است54
عاقبت اندیشی در بُعد ایمانی55
نوسان ایمان بر محور حبّ است56
بغض به غیر محبوب در هنگام مرگ57
سفارش جابر در اربعین58
دیدن امامعلی؟س؟ در سه موطن59
نكتۀ عارفانۀ نامۀ امامعلی؟س؟ به مالك اشتر60
حضور پیامبراكرم؟صل؟ بر بالین حضرت علی اكبر؟ع؟62
جلسۀ پنجم: 65
مروری بر مباحث گذشته65
خوف از مرگ65
عاقبت اندیشی در بعد نفسانی66
برزخ طولانی66
بُرد ملكات نفسانی هنگام مرگ67
ملكاتی كه هنگام مرگ همراه انسان است68
عاقبت اندیشی در بُعد اعمال69
جلوهگری عادتها هنگام مرگ70
چند خاطره70
انس روح به طاعات و گناهان71
عاقبت به خیر نشدن انسانهای خوب73
سعادت یا شقاوت در آخرین لحظات73
پایكوبی اهل شام74
جلسۀ ششم: 77
مروری بر مباحث گذشته77
توصیه به عمل آخر قبل از فوت78
تأثیر تلقین به محتضر78
شكلگیری اعمال در برزخ79
اعمال انسان در برزخ چه میگویند؟80
حضور شش صورت در قبر مؤمن81
اندیشهای كه مصلح انسان است83
عدم تأخیر در عاقبت اندیشی83
توصیههای امامعلی؟س؟ به امامحسن؟س؟84
راههای عاقبت به خیری85
بزرگ شمردن حق87
عدم غرور نسبت به بردباری حق87
اكرام كردن محبّین اولیا؟عهم؟88
عاقبت به خیری در لحظۀ آخر89
جلسۀ هفتم: 93
مروری بر مباحث گذشته93
راههای تحصیل حُسن عاقبت94
یاد مرگ94
نقش تخریبی غفلت از مرگ94
راههای عملی تحصیل حُسن عاقبت97
علم، حال و عمل98
علم هم مبدأ است و هم غایت98
توحید، امری فطری است99
راه عملی تقوا102
فرصتی كه از دست رفت102
سر پدر در دستان كوچك دختر103
جلسۀ هشتم: 105
مروری بر مباحث گذشته105
عاقبت اندیشی نسبتبه هر عمل106
جنبههای دنیایی و اُخروی اعمال106
تدبّر در هر عمل110
راههای عاقبت اندیشی در اعمال111
استفاده از تجربۀ شخصی و تجربۀ دیگران111
بررسی بعد اُخروی اعمال113
نخست مشروعیّت كار، بعد استفاده از تجربه115
خداوند تبلیغات دشمن را به هم میزند116
مدینه دیگر جای ماندن نیست117
جلسۀ نهم: 121
مروری بر مباحث گذشته121
عاقبت اندیشی از عاقبت دیگران122
سرانجام مكذّبین124
سرانجام كارهای منهای معنویّت124
تقوا، راه بهره گیری از عاقبت دیگران125
بینایی چشم دل متّقین127
دیدن عاقبت كارها127
بالاتر از عاقبت اندیشی128
روشنفكر دینی و روشنفكر غربی129
پیشبینی واقعی130
خباثت بعضی از اصحاب پیامبر؟صل؟131
یك خاطره131
آخرین سفارشات امامحسن؟س؟133
جلسۀ دهم: 135
مروری بر مباحث گذشته135
طرف مشورت باید تقوا داشته باشد136
آیندهنگری بر محور تقوا است137
حزن پیامبر؟صل؟ از آیندۀ امّت139
یك خاطره139
خاطرۀ دیگر140
خدا كافی است141
خدا دنیای تو را كفایت میكند141
خدا آشكارت را اصلاح میكند141
خدا رابطۀ تو با دیگران را اصلاح میكند142
بهترین راه عاقبت اندیشی143
پارههای تن پیامبراكرم؟صل؟143
زهری كه به امامهشتم؟س؟ مهلت نداد144
فریادی كه بی جواب ماند145
حضرتاستاد؟ره؟ | 148
دربارۀ مؤسّسه مصابیحالهدی | 155
آیات | 157
روایات | 161
اشعار | 177
نمایه | 178
كتابنامه | 183
مقدمه کتاب
مقدّمه
حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی؟ره؟ موضوع عاقبت را در ده جلسه مورد بحث قرار دادند. از نظر ایشان «عاقبت»، از موضوعاتی است كه غفلت از آن باعث كجروی انسان در زندگی میشود و پایانی ناخواسته برایش رقم میخورد. حضرت استاد؟ره؟ نخست با برشمردن آیات و روایات بسیار به اهمیت موضوع پرداخته و میفرمایند كه عاقبت اندیشی در دو حیطه مطرح است: اوّل، دوراندیشی نسبتبه مجموعۀ زندگی بهطوركلّی و تفكّر در اینكه دفتر زندگی او در دنیا چگونه بسته میشود. آیا ختم به خیر میشود یا ختم به شرّ؟ دوّم، عاقبت اندیشی در مورد هر عملی است كه انسان در زندگی خود انجام میدهد.
در مورد حیطۀ اوّل از عاقبت اندیشی و اندیشه در عاقبت كار من حیث المجموع، ایشان به این نكته اشاره میكنند كه انسان معتقد به سعادت و شقاوت، مبدأ و معاد، و معتقد به ماورای دنیا و با علم به اینكه مرگ در انتظار همه میباشد، باید نسبتبه پایان عمر خود در دنیا نگران باشد. این خوف از سوءخاتمه، سرآمد خوفهای ممدوحی است كه علمای اخلاق شمارش میكنند.
ایشان در توضیح خوف از سوء عاقبت، اضافه میكند كه انسان باید در عاقبت كار خود در جمیع ابعاد وجودیش، اعم از بُعد عقلانی كه اعتقاداتش ناشی از آن است، بُعد نفسانی كه ملكات نفسانی را شامل میشود، بُعد اعضا و جوارح كه اعمال او ناشی از آنهاست و بُعد عقلانی كه شامل تعلّقات اوست، بیندیشد.
در ادامه، هر كدام از این ابعاد وجودی در ارتباط با عاقبت اندیشی مورد دقت نظر قرار گرفته است. اما كار بُعد عقلانی، عبارت است از امور اعتقادی انسان؛ در حقیقت، او اعتقادات خود را از راه عقل تحصیل میكند و بازدۀ كار عقل روی قلب اثر میگذارد كه از آن تعبیر به ایمان میشود. صحّت و سقم اعتقادات انسان، هنگام مرگ مشخص میشود و چه بسا علیرغم اینكه در تمام عمر شاخهای از امور اعتقادی را در خودش صحیح میپنداشت، ولی هنگام مرگ آن را اشتباه مییابد و راه برای اصلاح آن را بسته میبیند. دوّم، اندیشه در عاقبت كار قلب است. ضعف ایمانِ انسان هنگام مرگ خود را نشان میدهد. در این هنگام است كه ممكن است مشاهده كند كه قلب او در كنار محبّت به خدا در گرو محبّت جلوهای از جلوات دنیا هم بوده است؛ لذا با فشاری كه هنگام مرگ بر او وارد میشود، متوجّه میشود كه دوستی او نسبتبه خدا سطحی بوده است. سوّم، عاقبت اندیشی در بُعد نفسانی و ملكات حسنه و سیّئه است. هنگام مرگ با برداشته شدن حجب، صور برزخیّۀ ملكات جلوه میكند؛ لذا اگر دارای ملكات سیّئه باشد، از دیدن آنها مبتلا به هراس و وحشت میشود و اگر دارای ملكات حسنه باشد، كارسازی آن حتی از اعمال حسنه هم برای او بیشتر خواهد بود. بالاخره، عاقبت اندیشی در بُعد اعمال جوارحی است. عمل روی قوای درونی اثر میگذارد و هنگام مرگ جلوهگر میشود.
حضرت استاد؟ره؟ در بخش دیگری از بحث، به موضوع راههای عاقبت به خیری میپردازند. یكی از راههای عاقبت به خیری، كسب تقوای الهی است. راه دیگر، بزرگ شمردن حق است كه اثرش این است كه نعمتهای او را در معاصی بذل نكند. راه دیگر، مراقبت از این است كه هیچگاه به بردباری خداوند نسبتبه خودش مغرور نشود. راه دیگر، اكرام كردن به محبّین اولیای خدا؟عهم؟ است.
در ارتباط با همین موضوع، ایشان به راههای تحصیل حُسن عاقبت اشاره میكنند. سرآمد راههای علمی برای دستیابی به حُسن عاقبت، یاد مرگ است. این یادآوری، نقشی بزرگ در سازندگی انسان دارد؛ همانطور كه غفلت از مرگ برای عاقبت زندگی انسان در دنیا نقش تخریبی دارد. از نظر عملی هم به این نكته توجّه كند كه توحید در هر انسانی یك امر فطری است و هر كس در نهاد خود آن را دارا میباشد و از دل توحید، نبوت، معاد و امامت و عدل سردر میآورد. این اعتقاد برای انسان یك حال ابتدایی میآورد و آن حال، او را به وادی عمل میكشاند. اگر انسان در یك صراط مستقیم اعتقادی قرار بگیرد، در اثر عمل، دلش صفا پیدا كرده و صورت شفّاف حق در او منعكس میشود و همین اعمال، موجب میشود كه انسان دارای ملكات حسنه شود و هنگام عبور از این دنیا عمل صالح و ملكات حسنه را همراه داشته باشد.
امّا در مورد حیطۀ دوّم، عاقبت اندیشی كه توجّه به عاقبت هر كدام از اعمال است معظّم له اعمال انسان را تقسیم میكند به اعمالی كه جنبۀ دنیوی و جنبۀ اُخروی دارد. انسان باید قبل از انجام هر عملی در بُعد دنیایی، عاقبت آن را در نظر بگیرد. اگر آن عمل، عاقبت و محصول صحیح دارد، نسبتبه انجام آن اقدام كند و اگر آن را مفید ندانست یا نسبتبه نفع آن تردید داشت، از انجام آن خودداری كند. برای آگاهی نسبتبه سرانجام نیك یا بد هر كاری، ایشان به بهره بردن از تجربۀ شخصی و تجربۀ دیگران اشاره میكند، ولی آنها را ایمنیبخش از لغزش نمیداند؛ چون نه خود و نه دیگران اشراف كامل به اعمال و سرانجام آن در موقعیتهای مختلف ندارند. اینجاست كه برای مصونیّت از عاقبت سوءِ هر عمل، توصیه میشود كه عاقبت آن كار را در بعد اُخروی در نظر بگیرد. به عبارت دیگر؛ نسبتبه مشروع بودن كار اطمینان حاصل كند. سپس اقدام به انجام آن نماید و از تجربه شخصی خود و دیگران استفاده كند.
در نهایت، ایشان به یك نحو عاقبت اندیشی كه اعم است از دو حیطۀ عاقبت اندیشی كه قبلاً گفته شد؛ یعنی عاقبت اندیشی نسبتبه زندگی من حیث المجموع و عاقبت اندیشی نسبتبه عاقبت هر كار، اشاره میكنند. این عاقبت اندیشی بنا به فرمودۀ قرآن، عاقبت اندیشی از عاقبت دیگران است. اكثر آیات قرآن، این عاقبت اندیشی را مطرح میفرمایند با این تعبیر كه امتهای گذشته هر كدام روشهایی داشتند، انسان باید روش رفتاری گذشتگان را جست و جو كند و بنگرد كه مثلاً قومی كه معنویّت را تكذیب كردند به چه عاقبتی گرفتار شدند، از آنها عبرت بگیرد. امّا تنها كسانی میتوانند از عاقبت گذشتگان بهره بگیرند كه اهل تقوا باشند و فرو رفتگان در مادّیّت و هواهای نفسانی فاقد چنین عاقبت اندیشی میباشند.
سرفصلهایی كه به آن اشاره شد، در این مجلّد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. حضرت استاد؟ره؟ همۀ موضوعات فوق را مستدل و با ارائۀ شواهدی از آیات و روایات تقدیم علاقهمندان به معارف دین نموده است.