...إِنَّ حَدِيثَنٰا یُحْیِی الْقُلُوبَ...

11 

... جایگاه خداوند ...

فقه الرضا عليه السلام رُوِيَ‏ أَنَّ لِلَّهِ فِي عِبَادِهِ آنِيَةً وَ هُوَ الْقَلْبُ فَأَحَبُّهَا إِلَيْهِ أَصْفَاهَا وَ أَصْلَبُهَا وَ أَرَقُّهَا أَصْلَبُهَا فِي‏ دِينِ‏ اللَّهِ‏ وَ أَصْفَاهَا مِنَ الذُّنُوبِ وَ أَرَقُّهَا عَلَى الْإِخْوَانِ

برای خداوند متعال در میان بندگانش جایگاه و ظرفی است که عبارت از قلب است. پس محبوب ترین قلب ها و جایگاه ها نزد خداوند متعال، پاکیزه ترین و پایدارترین و نرم ترین آن هاست، پایدارترین و محکم ترین قلب در دین خداوند  و پاکیزه ترین قلب از گناهان و نرم ترین و ملایم ترین قلب نسبت به مؤمنین است.

امام رضا (ع)

اَعُوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ

روایت از امام هشتم صلوات الله علیه منقول است، حضرت فرمودند: برای خداوند، در بندگانش جایگاهی است و او عبارت از قلب است. به تعبیر ما،ل،لام اختصاص است؛«لله تعالی» یعنی برای مخصوص خداست. یک جایگاهی دارد خداوند، در هر بنده ای از بندگانش، یک جایگاهی دارد، در هر بنده اش این جایگاه را دارد خداوند، مگر این که او، خدا را بیندازد بیرون از آن. « أَنَّ لِلَّهِ تَعالی فِی عِبَادِهِ » اختصاص دارد برای خداوند، در بندگان« آنِیَهً» جایگاه، ظرف، اسمش قلب است«وَ هُوَ الْقَلْبُ»

 ما در روایت هم داریم « قَلبُ المُؤمِنِ عَرشُ الرَّحمنِ »خیلی ما روایت داریم، نمی خواهم وارد شوم. «اَلقَلبُ حَرَمُ اللهِ » از امام صادق  علیه السلام است. روایت زیاد داریم، من فقط این روایت را می خوانم.« فَأَحَبُّهَا إِلَیْهِ» محبوب ترین این جایگاه، در نزد خداوند این جایگاه است که دوستش دارد. خیلی دوستش دارد این جایش را.« أَصْفَاهَا وَ أَصْلَبُهَا وَ أَرَقُّهَا».

«أَصْفَاهَا»؛ پاکیزه ترینش. ما صفا که می دهیم؛ پاکیزه، تر و تمیز داریم، پاکیزه.«أَصْلَبُهَا»؛ پایدارترینش. «أَرَقُّهَا»؛ نرم ترینش، منعطف ترینش. هر چقدر این قلب تمیز تر، پایدارتر، نرم تر باشد، این محبوب تر است نزد خداوند. خب؛ یعنی چی؟ بعد حضرت، تفسیرش کرده، خودشان: «أَصْلَبُهَا فِی‌ دِینِ‌ اللَّهِ‌» پایدارترین قلب، در دین خداوند که هیچ تزلزلی پیدا نکند، خدا دوست دارد این دل را. دلی که پا بر جاست بر دینش. فهمیدی؟ هان! متزلزل نمی شود با یک سنخ، کشش های مادی، علایق دنیوی. توجه کنید. « أَصْلَبُهَا فِی‌ دِینِ‌ اللَّهِ‌ وَ أَصْفَاهَا مِنَ الذُّنُوبِ » آن دل هایی را که پاکیزه تر هستند از گناهان؛ می فهمی؟! هرچی کدورت و زنگار گناه بر صفحۀ دل ننشسته باشد، آن دل محبوب تر است نزد خداوند؛ شفاف باشد.

«وَأَرَقُّهَا عَلَى الْإِخْوَانِ» هر چه نرم تر و انعطاف پذیرتر نسبت به برادران ایمانیش،ها! نه به کفارها«اَشَدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» اما «رُحَماءُ» چی؟… «وَاَرَقُّها عَلَی المُؤمِنین» شد؟! نرم ترین دل ها نسبت به برادران چی؟ مؤمنش. خب، پس خدا یک جایگاه دارد در هر بنده اش که اسمش، دل بنده است. درست؟ محبوب ترینش که این سه تا خصوصیت، تویش هان؟ باشد. نسبت به دینش پایدار باشد. درست؟! از گناهان چی؟ تمیز باشد؛ از آن طرف نسبت به برادران ایمانیش هم، چی؟ انعطاف داشته باشد و نرم باشد.

سند حدیث: بحارالانوار جلد 67 ، صفحه56
مستندات:
فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x