...إِنَّ حَدِيثَنٰا یُحْیِی الْقُلُوبَ...

93 

... آثار صلوات ...

أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ تَعالی وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ‏ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ‏ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ؟صل؟ فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ(صل الله علیه و اله و سلم) عَشْرُ حَسَنَاتٍ

زياد به ياد خدا باشيد و زياد ياد مرگ كنيد و زياد قرآن را تلاوت نماييد و زياد بر پيغمبرسلام و تحيّت بفرستيد. زيرا صلوات بر پيامبر خدا(صل الله علیه و اله و سلم)ده حسنه دارد

امام حسن عسکری (ع)

اَعُوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ

روایت از امام عسکری علیه السلام، منقول است که حضرت فرمودند: زیاد به یاد خدا باشید و زیاد به یاد مرگ، که این ذکر به معنای ذکر درونی است؛ چون بعدش دارد«ذِکرَ المَوُت» ذکر قبلی‌اش هم به قرینه بعدی‌اش قهراً، یاد است، نه ذکر چی؟ زبانی؛ چون نقش سازنده دارد. خدا یادت نرود، مردن هم فراموش نشود. دیگر خیلی فارسی‌اش کردم، دیگر آمد پایین. چهار تا چیز فرمودند، این دو تایش بود، دوتای درونی است.

سوّم:«وَ تِلاوَتَ القُرآنَ» قرآن زیاد بخوانید. قرآن زیاد بخوانید و آثار بسیار زیادی دارد، از نظر معنوی، نورانیّت می آورد و نقش دارد که حالا من نمی‌خواهم وارد او بشوم.

چهارم:«فرمودند: زیاد درود بر پیغمبر(صل الله علیه و اله و سلم) بفرستید. بعد این را علت‌اش را ذکر کردند. فقط همین:«اَکثِرُوا ذِکرَ اللهَ وَ ذِکرَ المَوُت وَ تِلاوَتَ القُرآنَ» بعد که می آید «وَ صَلاهَ عَنِ النَبِیَّ» می گویند، بعد این را علتش را ذکر می‌کنند، «فَاِنَّ صَلاهَ عَنِ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ» چون صلوات بر پیغمبراکرم (صل الله علیه و اله و سلم)، می‌فرماید «عَشر الحَسَنات» ده حسنه محسوب می شود. حالا من نمی‌خواهم وارد این بحث چیزی بشوم، خودش بحث مفصّلی است مسئله صلوات، فقط من اشاره می‌کنم. اثر صلوات از این نظر که می‌گویم دوتا نقش دارد صلوات، این را بهتان بگویم، این ذکر؛ یعنی به قول ما طلبه‌ها، جنبه اثباتی دارد که حضرت می‌فرماید، با این که یک دانه مثلاً فرض کنید، ذکر گفتی؛ ولی ده برابر پاداش بهت می‌دهند،«عَشر الحَسَنات»  ده تا محسوب می‌شود. هم نقش به اصطلاح ما، اثباتی دارد، وقتی ثبت و ضبط می شود در نامه عمل، ده حسنه نوشته می‌شود، هم از آن طرف نقش مَحوی دارد که این جا این را  می‌فرماید، معنایش این است: صلوات هم اثباتی، پاداش دارد، هم از آن طرف نقش استغفار هم دارد. این مال یک روایت دیگر است، نمی‌خواهم بخوانم، فقط تذکّر می دهم. ما داریم در روایت که خصوصیّت صلوات این است که نقش نفی‌یی هم دارد؛ یعنی وقتی که حسنه نوشته می‌شود برای تو از آن طرف، سیئه‌ای هم پاک  می‌شود، ‌بینید دو جهت است صلوات، فهمیدی؟ تنها پاداش  نیست، پاداش حالا ده برابر است، آن که هیچ! شد؟! از آن طرف گناه هم محو می‌کند صلوات، نقش استغفار هم دارد. دو چهره دارد صلوات. اگر بخواهم تعبیر بکنم، صلوات، دو چهره‌ای است توی اذکار ما؛ این‌که هم که بهترین ذکر را می‌گویند، اوست، مال دو چهره بودن اوست. توجّه کنید چه عرض کردم، من که گفتم روایت است، نمی‌خواهم بخوانم، روایت مفصّلی هم ما داریم، که وقتی پاک می‌کند. توجّه کنید! هم اثبات می‌کند، هم دفع می‌کند از این طرف، هم مداد است می‌نویسد، هم مداد پاک کن است صلوات. دیگر من چه جور بیاورم سطحش را پایین، نمی‌دانم؟! دو کاره است، دو چهره است صلوات. لذا خیلی بهش سفارش شده است. توجّه کنید! حالا البته جنبه اثباتی‌اش حالا آن خودش یک بحثی است، گفتم ما در یک روایت داریم به این که وقتی یک کسی صلوات بفرستد، حالا اینجا «عَشر الحَسَنات» برایش نوشته می‌شود، از آن طرف ملائکه هفتاد تا صلوات برای آن که چیز کرده، درود برای او می‌فرستند، خدا هم از آن طرف هفتصد تا درود می‌دهد. الآن من نمی‌خواهم وارد آن بشوم. شما نمی‌دانید که جنبه ضریب‌اش که می‌رود بالا چه خبرها هست. توجّه کنید! لذا این را سفارش کرده امام عسکری (علیه السلام)

سند حدیث: بحار الأنوار، ج‏75، ص 372
مستندات:
فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x