...إِنَّ حَدِيثَنٰا یُحْیِی الْقُلُوبَ...

42 

... به انتخاب خداوند اعتماد کن ...

وَ اعْلَمْ‌ أَنَ‌ الْمُدَبِّرَ لَكَ‌ أَعْلَمُ‌ بِالْوَقْتِ‌ الَّذِي يَصْلُحُ حَالُكَ فِيهِ فَثِقْ بِخِيَرَتِهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِكَ يَصْلُحْ حَالُكَ وَ لَا تَعْجَلْ بِحَوَائِجِكَ قَبْلَ وَقْتِهَا فَيَضِيقَ قَلْبُكَ وَ صَدْرُكَ وَ يَغْشَاكَ الْقُنُوطُ.

بدان که تدبیر کننده کارهای تو داناتر است به آن وقتی که حال و وضع تو به واسطه چیزی خوب و نیکو می‌شود. پس به انتخاب خداوند در تمامی کارهایت اعتماد کن و اگر اعتماد کنی، وضع و حال تو نیکو و اصلاح می‌گردد.در کارها و نیازهایی که داری، قبل از رسیدن وقت آن عجله مکن. که این شتاب و عجله، نه تنها کار تو را درست نمی‌کند؛ بلکه قلب تو را فشار می‌دهد و سینه ات را تنگ می‌کند و روحیه یأس و ناامیدی به سراغ تو آمده و تو را می‌ترساند.

امام حسن عسکری (ع)

اَعُوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ

روایت از امام عسگری صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: این را بدان، آن خدایی را که تمام  امور تو را او تدبیر می‌کند، «اَنَّ المُدَبِّرَ لِاُمُورِکْ‌»آن خدایی را که تمام کارهای تو را او تدبیر می‌کند، او داناتر است به آن زمانی را که در آن زمان، نیکی به تو برساند و صلاح تو است، وضعت را، هان؟! نیک بکند، خوب بکند.«اَعلَمُ بِالوَقتِ الَّذی یَصلَحُ حالَکَ» که اینجا دارد، صَلُحَ حَالُکَ، بنابراین،«فَثِق بِهِ»تو اعتماد به او بکن. وقتی اعتماد به او کردی، آن موقع است که او در وقت مناسبش کارهایت را ردیف می‌کند،به نفعت انجام می‌دهد.

این تعبیری که حضرت می‌فرماید، اول ازش این در می‌آید: چه بسا یک سنخ اموری است که اگر در غیر وقت مناسبش به انسان برسد، نه تنها اثر نیک ندارد بلکه اثر چی دارد؟ بد و سوء دارد؛ یعنی زمان‌بندی می‌شود زندگی انسان در این دنیا؛ در یک موقعیت و شرایط خاصی است که یک چیزی اگر به انسان برسد مفید برای انسان است، که اگر آن شرایط نباشد برسد، مضر به حال انسان است.

لذا اول حضرت فرمودند: «وَ اعلَم» چی؟ «اَنَّ المُدَبِّرَ لَاُمُورِکَ» آنی که دارد کارهای تو را ردیف می‌کند. گوش کن! او بهتر می‌داند، در چه موقعیتی چه چیز به نفع توست، در همان موقعیت به تو می‌رساند.

بعد آخر سر این تعبیرکه «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» اولا توی این تعبیر، معنایش این است که بخواه ازش. بخواه ازش؛ نگاه کنید! اما شتاب نکن. شتاب نکن. «وَ لاتَعجَل» یعنی شتاب نکن به خواسته‌هایت که از او خواستی، قبل از وقتی که مناسب حال توست. چرا؟ اثر بد روانی برایت دارد. ازش بخواه شد؟! او، آن زمان و شرایطی که به نفع توست بهت می‌دهد، اگر تو عجله می‌خواهی بکنی، دِ زود باش، دِ زود باش، دِ زود باش؛ این اثر بد برای تو دارد از نظر روحی و روانی. خوب دقت کنید روایت را. «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ قَبلَ وَقتِها» چرا؟

«فَیَضیقُ قَلبُکَ وَ صَدرُکَ» می‌دانی چی می‌شوی؟ من فارسیش کنم خودمانی. دل تنگ می‌شوی،ها! ضیق، تنگی است. دلت به حالت هان؟! سینه‌ات یک حالت دل تنگی پیدا می‌کند.

«وَ یَخشاکَ الْقَنُوطْ» ناامیدی تو را به هراس می‌اندازد،ها! فهمیدی؟ یعنی نسبت به خدایت ناامید می‌شوی، شد؟! بعد هم به چی می‌افتی، هان؟ به بیم و هراس و تنگی و می‌شوی. چه تعبیری لطیف از اول تا آخر. بخواه ازش، نه این که نخواه؛ اما شرایط را تو نمی‌توانی درک بکنی، او است که تدبیر می‌کند و شرایط را قشنگ می‌داند کی به تو چی بدهد که به نفع توست. و بخواه هم ازش، نمی‌گویم نخواه،ها! نگاه گنید! داریم: «وَ لاتَعجَل بِحَوائِجِکَ» معنا این که حاجت‌هایت را بخواه؛ اما شتاب نکن در چی؟ اجابت به آن معنا. بخواه، مکرر هم بخواه، توی دعا ما داریم، مکرر هم بخواه هیچ مشکلی این جا ندارد؛ اما عجله ای به این معنا تو بخواهی از نظر روانی،ها! گوش کنید! این، قبل از وقتش بخواهی، فهمیدی؟ نه! این جوری نباش، بگذار او وقتش را برای تو تعیین بکند کی بهت بدهد؛ شد؟! چون اگر عجله بکنی بدان این ناراحتی روانی پیدا می‌شود برای تو. گوش کن! از خدایت نعوذبالله، دل تنگ می‌شوی بعد هم چی؟ ناامیدی ، هان! می آید این جا سراغ تو. توجه کنید.

بحث، بحث این که مسئله «وَ یَخشاکَ اَلقُنُوطُ» تو را به هراس می‌اندازد چی؟ ناامیدی. نکن این کار را.

سند حدیث: بحار الانوار، جلد 75، صفحه 379
مستندات:
فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x