دسته‌بندی استفتائات:

احکام طهارت استفتاء 190

سوال:

لطفاً حکم شخصی را بیان فرمایید که در مجله و کتاب می‌نویسد: «خمس نه از ضروریات دین است و نه از ضروریات مذهب؛ و منکر آن نه از اسلام خارج می شود و نه از مذهب شیعه. چون این مسأله از اوایل اسلام اختلافی بوده است و در مذهب شیعه اختلاف به‌حدی است که ۱۵ قول وجود دارد و یکی از اقوال این است که خمس در این زمان بکلا قسمیه واجب می‌باشد».

جواب:

حکم منکر ضروری دین، در مسأله 106 و 110 رساله توضیح المسائل آمده است.
• متن این دو مسأله در رساله حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی به شرح ذیل است:
مسأله 106- کافر، یعنى کسى که منکر خدا است، یا براى خدا شریک قرار مى‌دهد، یا پیامبرى حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبداللّه‌ صلّى‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم را قبول ندارد، نجس است و هم‌چنین اگر در یکى از این دو شک داشته باشد، نجس است. و نیز کسى که از نواصب باشد، یعنى دشمنى با ائمه علیهم‌السلام را از دین بداند و هم‌چنین کسى که حکمى از احکام ضرورى دین را – یعنى حکمى مثل وجوب نماز و روزه را که مسلمانان جزء دین اسلام مى‌دانند – منکر شود، چنانچه بداند آن چیز ضرورى دین است و انکار آن حکم به انکار خدا یا توحید یا نبوت برمى‌گردد، نجس مى‌باشد، و اگر نداند احتیاطا باید از او اجتناب کرد.
مسأله 110- اگر مسلمانى به‌یکى از دوازده امام دشنام دهد، یا با آنان دشمنى داشته باشد، نجس است، و فرقى نیست بین مرتد ملى و فطرى، که هر دو نجس مى‌باشند.

اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x