فصل دوم: احرام > واجبات: نیت
اول – نیت، یعنی انسان قبل از احرام باید نیت کندو در نیت تعیین وجه لازم نیست اما تعیین نوع لازم است یعنی باید معلوم باشد که احرام برای تمتع
رساله توضیح المسائل مناسک حج مطابق با فتاوی مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
اول – نیت، یعنی انسان قبل از احرام باید نیت کندو در نیت تعیین وجه لازم نیست اما تعیین نوع لازم است یعنی باید معلوم باشد که احرام برای تمتع
مسئله 126: آنچه ذکر شد که لازم نیست قصد کند ترک محرمات را در غیر آن محرماتی است که عمره یا حج را باطل میکند مثل اکثر محرمات، و اما
مسئله 127: عمره و حج و اجزاء آنها از عبادات است و باید با نیت خالص برای طاعت خداوند تعالی به جا آورد.
مسئله 128: اگر عمره را به ریاء یا غیر آن باطل کند احتیاط واجب آن است که حج افراد به جا آورد و پس از آن عمرهی مفرده بجا آورد
مسئله 115: اگر از میقات بدون احرام عبور کرد واجب است در صورت امکان برگردد و از آن میقات محرم شود، بلکه اگر میقات دیگری بعد از آن میقات باشد
مسئله 129: اگر حج را به نیت خالص به جا نیاورد و به ریاء و غیر آن باطل کند باید سال دیگر عمره و حج را اعاده کند.
مسئله 116: احتیاط واجب آن است که از خود مسجد شجره احرام بسته شود نه اطراف آن و احتیاط مستحب آن است که در محلی اصلی مسجد محرم شود اگر
مسئله 130: اگر بعضی از ارکان عمره یا حج را به نیت خالص نیاورد و به ریاء و غیر آن باطل کند ونتواند آن را جبران کند پس در عمره
چهارم – یلملم است، که اسم کوهی است، و آن میقات کسانی است که از راه یمن میروند. پنجم – جحفه است و آن میقات کسانی است که از راه
مسئله 102: اگر بینهی شرعیه قائم شد، یعنی دو شاهد عادل شهادت دادند که فلان مکان میقات است، تفتیش و تحصیل علم لازم نیست، و اگر علم و بینه ممکن
مسئله 103: هر گاه از راهی برود که به هیچ یک از میقاتهاعبورش نیفتد، باید از محاذات میقات احرام ببندد.
مسئله 104: اگر عبور او طوری است که محاذات با دو میقات پیدا میکند احتیاط واجب آن است که از جاییکه اول، محاذات پیدا میکند احرام ببندد، و در محاذات