فصل اوّل: میقات > مسجد شجره: مسئله 97
مسئله 97: جائز است در صورت ضرورت، احرام را از مسجد شجره تأخیر بیندازد تا میقات اهل شام.
رساله توضیح المسائل مناسک حج مطابق با فتاوی مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
مسئله 97: جائز است در صورت ضرورت، احرام را از مسجد شجره تأخیر بیندازد تا میقات اهل شام.
مسئله 84: واجب است بر کسی که میخواهد داخل مکه شود با احرام وارد شود و برای احرام باید نیت عمره یا حج داشته باشد و اگر وقت حج نیست
مسئله 85: تکرار عمره مانند تکرار حج مستحب است و اقوی عدم اعتبار فاصله بین دو عمره است.
حج سه قسم است: «تمتع»، «قران»، «افراد». تمتع، وظیفهی کسانی است که چهل و هشت میل که شانزده فرسخ است از مکه دور باشند. و مراد از فرسخ، فرسخ شرعی
مسئله 86: صورت حج اِفراد، که گاهی مورد ابتلای متمتع میشود، از این قرار است که: زن حائض یا کسی که بهواسطهی ضیق وقت نمیتواند عمرهی تمتع را به جا
مسئله 87: صورت عمره مفرده – که باید کسی که حج تمتع او بدل به حج افراد شد، بعد از حج به جا آورد – آن است که خارج شود
مسئله 88: «عمرهی مفرده» با «عمرهی تمتع» که تفصیلاً خواهد آمد در صورت فرق ندارند، مگر در سه چیز: اول – آن که در عمرهی تمتع باید تقصیر کند، یعنی
مسئله 89: کیفیت أفعال حج افراد، از احرام و وقوفین و اعمال منی و اعمال مکه، عین کیفیت حج تمتع است، و در احکام، مشترک هستند، و کیفیت افعال عمرهی
مسئله 90: عمرهی تمتع را اگر کسی به جا بیاورد، کافی از عمرهی مفرده است.
مسئله 91: کسی که وظیفهاش حج تمتع است، مثل اشخاصی که از مکه شانزده فرسنگ شرعی دور باشند، اگر استطاعت برای عمره داشته باشند و برای حج نداشته باشند، مثل
مسئله 92: کسی که محرم شد به احرام عمرهی مفردهی حرام میشود بر او جمیع چیزهائی که در احرام تمتع گفته شد و بعد از آن که تقصیر کرد یا
مسئله 93: طواف نساء را در عمرهی مفرده، باید بعد از تقصیر یا سرتراشی به جا آورد.