فصل دوم: وقوف به عرفات > واجبات وقوف به عرفات: مسئله 553
مسئله 553: اگر سهوا کوچ کرد و بیرون رفت پس اگر یادش آمد باید مراجعت کند، و اگر مراجعت نکرد گناهکار است، و بنابر احتیاط کفاره دارد و اگر یادش
مسئله 553: اگر سهوا کوچ کرد و بیرون رفت پس اگر یادش آمد باید مراجعت کند، و اگر مراجعت نکرد گناهکار است، و بنابر احتیاط کفاره دارد و اگر یادش
مسئله 554: اگر کسی از روی ندانستن مسأله، آنچه ذکر شد بکند حکم او حکم کسی است که سهوا کرده است.
مسئله 555: اگر کسی به واسطهی عذری مثل فراموشی وتنگی وقت ومثل آن، از ظهر نهم تا غروب شرعی در عرفات نباشد وهیچ جزئی از زمان را درک نکند کافی
مسئله 556: اگر کسی که به واسطهی عذر، روز نهم را وقوف نکرده وشب دهم را عمدا و بیعذر در عرفات وقوف نکند ظاهراً حج او باطل میشود اگر چه
مسئله 557: اگر کسی به واسطهی فراموشی یا غفلت یا عذردیگر ترک کند وقوف به عرفات را در روز نهم که وقت اختیاری است و در شب دهم که وقت
در وقوف به عرفات چند چیز مستحب است: 1 – با طهارت بودن در حال وقوف. 2 – غسل نمودن وبهتر آن است که نزدیک ظهر باشد. 3 – آنچه
مسئله 545: اگر در تمام وقت بیهوش باشد یا خواب بدون آنکه قبلاً قصد وقوف کرده باشد، وقوف او باطل است.
مسئله 546: به احتیاط واجب لازم است در عرفات باشد از بعد از زوال روز نهم تا غروب شرعی که وقت نماز مغرب است، پس جائز نیست تأخیر بیندازد و
مسئله 547: تأخیر انداختن از اول ظهر اگر کم باشد مثلاً به مقدار نماز ظهر و عصر که جمع بین آنها کند، معلوم نیست حرام باشد، ولی احتیاط آن است
مسئله 548: بودن در مجموع بعد از ظهر تا مغرب گرچه واجب است چنانچه گذشت لکن تمام آن رکن نیست که حج به ترک آن باطل شود، پس اگر مقدار
مسئله 549: آنچه در وقوف رکن است مسمای وقوف است به این معنی که به قدری بماند که عرفا بگویند در عرفات توقف کرده است.
مسئله 550: اگر از روی عمد وعلم، وقوف رکنی را ترک کند یعنی در هیچ جزء از بعد از ظهر تا مغرب در عرفات نباشد حجش باطل است، و کفایت