فصل اوّل: میقات > مسائل متفرقه میقات: مسئله 105
مسئله 105: کسانی که از محاذات غیر مسجد شجره عبور میکنند، احتیاط مستحب آن است که قبل از رسیدن به محاذات، به نذر محرم شوند و بهتر آن است که
مسئله 105: کسانی که از محاذات غیر مسجد شجره عبور میکنند، احتیاط مستحب آن است که قبل از رسیدن به محاذات، به نذر محرم شوند و بهتر آن است که
مسئله 106: شخص مستطیع اگر احرام را از میقات تأخیر بیندازد از روی علم و عمد و ممکن نشود برگردد به میقات، به واسطهی عذری، و میقات دیگری در پیش
مسئله 107: شخصی که میخواهد از محاذی میقات محرم شود، اگر محاذات را نداند باید از اهل اطلاع مورد وثوق بپرسد، وقول مجتهد که اهل اطلاع به آن مکانها نیست
مسئله 108: کسانیکه با هواپیما به حج میروند و میخواهندبعد از حج به مدینه مشرف شوند، احتیاط آن است که بدون احرام بروند «جده» و از اهل اطلاع مورد اعتماد
مسئله 109: مراد از «محاذات» آن است که کسی که میرود بهطرف مکه به جائی برسد که میقات بهطرف راست یا چپ او واقع شود بهخط راست، بهطوری که اگر
مسئله 110: محاذات ثابت میشود به علم و به دو شاهد عادل، و اگر اینها ممکن نشود، اگر گمان حاصل شد از قول کسانی که مطلع به آن مکانها هستند
مسئله 111: کسی که بهواسطهی فراموشی یا ندانستن مسأله وعذر دیگر بدون احرام از میقات عبور کرد پس اگر امکان داشت برگشتن به میقات و به اعمال عمره میتوانست با
مسئله 112: زن حائض اگر مسأله نمیدانست و عقیده داشت که نباید در میقات محرم شود و احرام نبست، حکمش همان است که در مسأله دهم گفته شد.
مسئله 113: جایز نیست احرام بستن پیش از رسیدن به میقات، و اگر احرام ببندد صحیح نیست ولی اگر نذر کند که از محلّیکه پیش از میقات است احرام ببندد
مسئله 114: جایز نیست احرام را از میقات تأخیر بیندازد اختیارا، بلکه احتیاط واجب آن است که از محاذات میقات بدون احرام عبور نکند، اگر چه میقات دیگری بعد از
مسئله 102: اگر بینهی شرعیه قائم شد، یعنی دو شاهد عادل شهادت دادند که فلان مکان میقات است، تفتیش و تحصیل علم لازم نیست، و اگر علم و بینه ممکن
مسئله 103: هر گاه از راهی برود که به هیچ یک از میقاتهاعبورش نیفتد، باید از محاذات میقات احرام ببندد.