اقسام حج > حج اِفراد و عمرهی مفرده: مسئله 91
مسئله 91: کسی که وظیفهاش حج تمتع است، مثل اشخاصی که از مکه شانزده فرسنگ شرعی دور باشند، اگر استطاعت برای عمره داشته باشند و برای حج نداشته باشند، مثل
مسئله 91: کسی که وظیفهاش حج تمتع است، مثل اشخاصی که از مکه شانزده فرسنگ شرعی دور باشند، اگر استطاعت برای عمره داشته باشند و برای حج نداشته باشند، مثل
مسئله 92: کسی که محرم شد به احرام عمرهی مفردهی حرام میشود بر او جمیع چیزهائی که در احرام تمتع گفته شد و بعد از آن که تقصیر کرد یا
مسئله 93: طواف نساء را در عمرهی مفرده، باید بعد از تقصیر یا سرتراشی به جا آورد.
مسئله 94: کسی که به احرام عمرهی مفرده وارد مکه شده، اگر احرامش در ماههای حج بوده، جایز است که آن را عمرهی تمتع قرار دهد و دنبال آن، حج
بدان که حج تمتع مرکب است از دو عمل: یکی «عمرهی تمتع» و دیگری «حج تمتع». و عمرهی تمتع مقدم است بر حج. و عمرهی تمتع مرکب است از پنج
مسئله 95: لازم نیست مکلف این اعمال را قبل از ورود به عمره و حج بداند ولو اجمالا، وکافی است که نیت کند عمرهی تمتع را، یعنی عبادتی را که
حج سه قسم است: «تمتع»، «قران»، «افراد». تمتع، وظیفهی کسانی است که چهل و هشت میل که شانزده فرسخ است از مکه دور باشند. و مراد از فرسخ، فرسخ شرعی
مسئله 86: صورت حج اِفراد، که گاهی مورد ابتلای متمتع میشود، از این قرار است که: زن حائض یا کسی که بهواسطهی ضیق وقت نمیتواند عمرهی تمتع را به جا
مسئله 87: صورت عمره مفرده – که باید کسی که حج تمتع او بدل به حج افراد شد، بعد از حج به جا آورد – آن است که خارج شود
مسئله 88: «عمرهی مفرده» با «عمرهی تمتع» که تفصیلاً خواهد آمد در صورت فرق ندارند، مگر در سه چیز: اول – آن که در عمرهی تمتع باید تقصیر کند، یعنی
مسئله 89: کیفیت أفعال حج افراد، از احرام و وقوفین و اعمال منی و اعمال مکه، عین کیفیت حج تمتع است، و در احکام، مشترک هستند، و کیفیت افعال عمرهی
مسئله 90: عمرهی تمتع را اگر کسی به جا بیاورد، کافی از عمرهی مفرده است.