فصل سوم: وقوف به مشعر الحرام > واجبات وقوف به مشعر الحرام: مسئله 561
مسئله 561: اقوی جواز کوچ کردن بلکه استحباب آن استکمی قبل از طلوع آفتاب بهنحوی که قبل از طلوع آفتاب از وادی «محسّر» تجاوز نکند و اگر تجاوز کرد گناهکار
مسئله 561: اقوی جواز کوچ کردن بلکه استحباب آن استکمی قبل از طلوع آفتاب بهنحوی که قبل از طلوع آفتاب از وادی «محسّر» تجاوز نکند و اگر تجاوز کرد گناهکار
مسئله 562: واجب است از طلوع فجر تا کمی قبل از طلوع آفتاب (بهطوری که در مسأله پیش گفته شد) در مشعر بمانند، لکن تمام آن رکن نیست بلکه رکن
مسئله 563: جائز است برای کسانیکه عذری دارند قدری که شب در مشعر توقف کردند کوچ کنند به منی مثل زنها وبچهها و بیماران و پیر مردان و اشخاص ضعیف
مسئله 564: کسی که شب یا بعض آنرا در مشعر بوده است اگر قبل از طلوع فجر عمدا وبدون عذر از مشعر بیرون رود وتا طلوع آفتاب برنگردد در صورتی
مسئله 565: کسی که درک نکند وقوف بین الطلوعین را یا وقوف شب را در صورتی که صاحب عذر باشد اگر مقداری از طلوع آفتاب تا ظهر در مشعر توقف
مسئله 566: از آنچه گذشت معلوم شد که برای وقوف به مشعر سه وقت است: اول – شب عید برای کسانی که عذری دارند. دوم – بین طلوع فجر و
مسئله 567: چون معلوم شد که وقوف به عرفات ومشعر اختیاری واضطراری دارند و از برای وقوف به مشعر دو قسم اضطراری است، پس به ملاحظه ادراک هر دو موقف
مسئله 553: اگر سهوا کوچ کرد و بیرون رفت پس اگر یادش آمد باید مراجعت کند، و اگر مراجعت نکرد گناهکار است، و بنابر احتیاط کفاره دارد و اگر یادش
اول – آن که مکلف، درک هر دو موقف کند در وقت اختیاری، یعنی از ظهر روز عرفه، عرفات را و بین الطلوعین صبح دهم، مشعر را درک کند. پس
مسئله 554: اگر کسی از روی ندانستن مسأله، آنچه ذکر شد بکند حکم او حکم کسی است که سهوا کرده است.
مسئله 569: احتیاط مستحب آن است که این شخص که حج او باطل شد و باید عمره به جا آورد نیت عدول به عمرهی مفرده بکند. سوم – آن که
مسئله 555: اگر کسی به واسطهی عذری مثل فراموشی وتنگی وقت ومثل آن، از ظهر نهم تا غروب شرعی در عرفات نباشد وهیچ جزئی از زمان را درک نکند کافی