فصل چهارم: اعمال منی > تقصیر یا حلق: مسئله 672
مسئله 672: اگر فقط طواف را از روی علم وعمد مقدم داشته گوسفند لازم است، و اگر فقط سعی را مقدم داشته گوسفند لازم نیست، لکن باید اعاده کند آن
مسئله 672: اگر فقط طواف را از روی علم وعمد مقدم داشته گوسفند لازم است، و اگر فقط سعی را مقدم داشته گوسفند لازم نیست، لکن باید اعاده کند آن
مسئله 673: اگر از روی علم یا جهل یا نسیان بعد از طواف یا سعی یا هر دو، سر را تراشید یا تقصیر کرد، احتیاط آن است کهاعاده کند تا
مسئله 674: به احتیاط واجب باید در منی اول رمی جمره کند و بعد از آن ذبح کند و بعد تقصیر یا حلق.
مسئله 675: اگر برخلاف این ترتیب عمل کند پس اگر از روی غفلت و سهو بوده اعاده لازم نیست، و اگر از روی جهل به مسأله بوده بعید نیست که
مسئله 676: بعد از آن که محرمی که وظیفهاش سر تراشیدن بود سر تراشید، یا تقصیر کردن بود تقصیر کرد حلال میشود بر او تمام چیزهایی که حرام شده به
مسئله 661: کسانیکه سر تراشیدن بر آنها متعین است مثل اشخاصی که در مسأله اول ذکر شد، اگر سر آنها مو نداشته باشد باید تیغ را بکشند بهسر آنها، و
مسئله 662: کسانی که مخیر هستند میان تراشیدن سر و گرفتن موی ریش یا شارب و گرفتن ناخن، اگر سرشان مو نداشت باید تقصیر کنند، و اگر هیچ مو نداشتند
مسئله 663: تراشیدن ریش کفایت نمیکند از تقصیر.
مسئله 664: اکتفا کردن به تقصیر موی زیر بغل یاعانه محل اشکال است.
مسئله 665: محل تراشیدن سر وتقصیر نمودن منی است، و جائز نیست اختیاراً در غیر آنجا.
مسئله 655: هر مکلفی مختار است که بعد از ذبح کردن، یا سر بتراشد و یا از ناخن یا موی خود قدری بچیند مگر چند طایفه:
اول – زنها که باید از مو یا ناخن خود قدری بگیرند، و کافی نیست ظاهراً برای آنها سر تراشیدن. دوم – کسی که سال اول حج او باشد، که