فصل دوم: احرام > محرّمات: مسئله 260
مسئله 260: ازاله مو اگر از روی ضرورت باشد عیب ندارد، مثل زیادی شپش و درد سر و موی چشم که اذیت میکند اما باید احتیاطا کفارهی آن را بدهد.
رساله توضیح المسائل مناسک حج مطابق با فتاوی مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
مسئله 260: ازاله مو اگر از روی ضرورت باشد عیب ندارد، مثل زیادی شپش و درد سر و موی چشم که اذیت میکند اما باید احتیاطا کفارهی آن را بدهد.
مسئله 261: اگر در وقت غسل یا وضوء موئی بدون قصد کنده شود اشکال ندارد.
مسئله 246: احتیاط واجب آن است که محرم «حنا» برای زینت نبندد بلکه اگر زینت باشد ولو قصد نکند احتیاط در ترک است بلکه حرمت آن در هر دو صورت
مسئله 262: در ازالهی مو فرقی نیست بین تراشیدن یا نوره مالیدن یا کندن یا قیچی کردن و غیر آن، و فرقی نیست بین اینکهمو از کجای بدن باشد.
مسئله 247: اگر قبل از احرام «حنا» ببندد چه بهقصد زینتباشد یا نباشد و چه اثرش تا زمان احرام بماند یا نماند مانع ندارد، ولی احتیاط خوب است.
مسئله 263: کفارهی سر تراشیدن اگر به جهت ضرورت باشد دوازده «مد» طعام است که باید به شش مسکین بدهد، یا سه روز، روزه بگیرد، یا یک گوسفند قربانی کند.
مسئله 248: احتیاط واجب آن است که برای انگشتر بهدست کردن گوسفندی کفاره بدهد.
مسئله 264: اگر تراشیدن از روی ضرورت نباشد احتیاط واجب آن است که یک گوسفند کفاره بدهد، بلکه تعیّن گوسفند در این صورت بعید نیست.
چهاردهم – پوشیدن زیور است برای زن بهجهت زینت.و در اینجا چند مسأله است: مسئله 249: اگر زیور زینت باشد احتیاط واجب آن است که ترک کند هر چند قصد
مسئله 265: اگر از زیر هر دو بغل خود ازالهی مو کند باید یک گوسفند ذبح کند برای کفاره، بلکه احتیاط آن است که اگر از زیر یک بغل هم
مسئله 250: زیورهائی را که عادت داشته به پوشیدن آن قبل از احرام لازم نیست برای احرام بیرون بیاورد.
مسئله 251: زیورهائی را که عادت داشته به پوشیدن آن نباید به مرد نشان دهد حتی به شوهر خود.