فصل اوّل: میقات > وادی عقیق: وادی عقیق
دوم – وادی عقیق است، که اوائل آن را «مسلخ» و اواسط آنرا «غمره» و اواخر آن را «ذات عرق» میگویند که محل احرام عامه است، و آن میقات کسانی
رساله توضیح المسائل مناسک حج مطابق با فتاوی مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
دوم – وادی عقیق است، که اوائل آن را «مسلخ» و اواسط آنرا «غمره» و اواخر آن را «ذات عرق» میگویند که محل احرام عامه است، و آن میقات کسانی
سوم – قرن المنازل است، و آن میقات کسانی است که از راه طائف حج میروند.
چهارم – یلملم است، که اسم کوهی است، و آن میقات کسانی است که از راه یمن میروند. پنجم – جحفه است و آن میقات کسانی است که از راه
مسئله 102: اگر بینهی شرعیه قائم شد، یعنی دو شاهد عادل شهادت دادند که فلان مکان میقات است، تفتیش و تحصیل علم لازم نیست، و اگر علم و بینه ممکن
مسئله 103: هر گاه از راهی برود که به هیچ یک از میقاتهاعبورش نیفتد، باید از محاذات میقات احرام ببندد.
مسئله 104: اگر عبور او طوری است که محاذات با دو میقات پیدا میکند احتیاط واجب آن است که از جاییکه اول، محاذات پیدا میکند احرام ببندد، و در محاذات
مسئله 105: کسانی که از محاذات غیر مسجد شجره عبور میکنند، احتیاط مستحب آن است که قبل از رسیدن به محاذات، به نذر محرم شوند و بهتر آن است که
مسئله 106: شخص مستطیع اگر احرام را از میقات تأخیر بیندازد از روی علم و عمد و ممکن نشود برگردد به میقات، به واسطهی عذری، و میقات دیگری در پیش
مسئله 107: شخصی که میخواهد از محاذی میقات محرم شود، اگر محاذات را نداند باید از اهل اطلاع مورد وثوق بپرسد، وقول مجتهد که اهل اطلاع به آن مکانها نیست
مسئله 108: کسانیکه با هواپیما به حج میروند و میخواهندبعد از حج به مدینه مشرف شوند، احتیاط آن است که بدون احرام بروند «جده» و از اهل اطلاع مورد اعتماد
مسئله 109: مراد از «محاذات» آن است که کسی که میرود بهطرف مکه به جائی برسد که میقات بهطرف راست یا چپ او واقع شود بهخط راست، بهطوری که اگر
مسئله 110: محاذات ثابت میشود به علم و به دو شاهد عادل، و اگر اینها ممکن نشود، اگر گمان حاصل شد از قول کسانی که مطلع به آن مکانها هستند