مقدمه > : مسئله 3
مسئله 3: اگر درک حج، بعد از حصول استطاعت، متوقف بر مقدماتی مثل سفر و تهیهی اسباب آن باشد، تحصیل آن واجب است به طوری که در همان سال به
رساله توضیح المسائل مناسک حج مطابق با فتاوی مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
مسئله 3: اگر درک حج، بعد از حصول استطاعت، متوقف بر مقدماتی مثل سفر و تهیهی اسباب آن باشد، تحصیل آن واجب است به طوری که در همان سال به
مسئله 19: کسی که از دیگری طلب دارد، و بقیهی شرائط استطاعت را نیز دارا است، اگر وقت طلب او رسیده یا حالّ است و میتواند بدون واقع شدن در
اوّل و دوم – بلوغ و عقل. پس بر کودک و دیوانه حج واجب نیست. مسئله 4: اگر غیر بالغ حج به جا آورد صحیح است، هر چند از حَجهالاسلام
مسئله 20: اگر غیر مستطیع، مصارف حج را قرض کند و ادای آن آسان باشد، حج بر او واجب میشود و کفایت از حَجهالاسلام میکند، لکن واجب نیست قرض کند.
مسئله 5: اگر کودک ممیز برای حج محرم شود و در وقت درک مشعر الحرام بالغ باشد کفایت از حَجهالاسلام میکند و همچنین اگر مجنون قبل از درک مشعر عاقل
مسئله 6: کسی که گمان میکرد بالغ نشده و قصد حج استحبابی کرد و بعد معلوم شد بالغ بوده حج او کفایت از حَجهالاسلام میکند با این فرض که جمیع
مسئله 7: از برای بچهی ممیز، مستحب است حج رفتن، و صحیح است حج او مگر آنکه ولّی او را منع کند، لکن بعد از بالغ شدن، اگر استطاعت داشت
مسئله 8: مستحب است ولّی طفلِ غیرِ ممیز او را محرم کند و لباس احرام به او بپوشاند، و نیت کند که این طفل را برای حج محرم میکنم یا
مسئله 9: مراد از ولّی در اینجا همان ولّی شرعی است و مادر هم در این مورد ملحق به ولّی شرعی است.
مسئله 10: بعد از آن که طفل محرم شد یا او را محرم کردند باید ولّی، او را از محرّمات احرام باز دارد، و اگر ممیز نیست خود ولّی او
مسئله 11: بعد از این که طفل محرم شد، اگر محرمات احرام را بجا آورد یا ولّی، او را از آنها باز نداشت کفاره بر ولی طفل است نه بر
مسئله 12: گوسفند قربانی برای حج، بر عهده ولّی طفل است.