...إِنَّ حَدِيثَنٰا یُحْیِی الْقُلُوبَ...

36 

... بهترین حالت بنده در وقت رفتن از دنیا به برزخ ...

مَا خَيْرُ مَا يَمُوتُ عَلَيْهِ الْعَبْد قَالَ أَنْ يَكُونَ قَدْ فَرَغَ [مِنْ‌] أَبْنِيَتِهِ وَ دُورِهِ وَ قُصُورِهِ قِيلَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ أَنْ‌ يَكُونَ‌ مِنْ‌ ذُنُوبِهِ‌ تَائِباً وَ عَلَى الْخَيْرَاتِ مُقِيماً يَرِدُ عَلَى اللَّهِ حَبِيباً كَرِيما

بهترین حالتی که بنده از این دنیا کوچ می کند و به برزخ می رود و می میرد، چه حالتی است؟
حضرت فرمودند: زمانی که از ساختمان ها و خانه ها و قصر های خود فارغ شده باشد.
عرض کردند: چگونه می شود؟ حضرت فرموند: از تمامی گناهان خود توبه کرده باشد و بر انجام تمامی اعمال خیر و صالح پا بر جا باشد. چنین شخصی هنگامی که بر خداوند وارد می شود هم محبوب خداوند است و هم نزد او محترم و گرامی است.

امام سجاد (ع)

اَعُوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ

در روایتی دارد که به زین العابدین صلوات الله علیه، عرض کردند: بهترین حالتی را که در آن حالت، بنده از نشئۀ دنیا به نشئۀ برزخ کوچ می کند، چه حالتی است؟«قیلَ لِعَلیٍّ اَبن ِالحُسَین ِعَلَیهِ السَّلامُ: ما خَیرُ ما یَمُوتُ عَلَیهِ العَبدُ؟» بهترین حالت که دارد کوچ می کند،

 در چه حالتی است؟

«قالَ ِعَلَیهِ السَّلامُ:» حضرت فرمودند: «أَن یَکُونَ قَد فَرَغ مِن اَبنِیَتِه ِوَ دُورِهِ وَ قُصُورِهِ» حضرت فرمودند: بهترین حالت این است که

او فارغ شده باشد، از آن ساختمان هایی را که بنا بود بسازد، ساخته و درست شده است. خانه هایی را که می خواست، خانه ها درست شده است. (دور، جمع دار است. ندار دارهِ، دور است.) خانه ها که می خواسته بسازد، آن ها را هم ساخته، نه یکی دو تا خانه، (جمع از سه تا به بالا است، به قول ما) «وَ قُصُورِهِ» کاخ ها ساخته، از این فارغ که شده باشد؛ بهترین حالت است.

«قیلَ وَ کَیفَ ذلِکَ» وقتی این را شنیدم؛ گفتم: چه جوری می شود؟ خانه ها کرده و ساختمان ها ساخته و کاخ ها ساخته و فارغ شده از همۀ این ها، فهمیدی؟! بهترین حالت! مگر می شود، این جوری نمی شود. آن ها در ذهنشان چی بود؟ مثل من و شما دنیا بود، یعنی این جا کاخ ها ساخته بشود، خانه ها ساخته شود، بناها و… فارغ شده باشد، دیگر به قول ما، چیزی ته اش نگذاشته باشد. تا توانسته ساخته است، نیمه کاره هم نیست، همه اش بنا شده است.«قیلَ وَ کَیفَ ذلِکَ» چه طور می شود این که شما می فرمایید؟ 

«قالَ عَلَیهِ السَّلام:» حضرت در جواب فرمودند:«أَن یَکُونَ مِن ذُنُوبِهِ تائِبا» این جوری: از تمام گناهانی که کرده است توبه کرده باشد.

«وَعَلَی الخَیراتِ مُقیماً»تنها توبه نه؛ آماده باشد نسبت به اعمال خیر؛ توجه می کنید؟ در تمام اعمال خیر، همین جور یکی پس از دیگری، این در اعمال خیر پا برجا باشد. شد؟! 

یک همچین آدمی«یَرِدُ عَلَی اللهِ تَعالی حَبیباً کَریماً» وقتی که وارد می شود بر خدا، دو تا چیز دارد، یک: محبوب خداست. دو: بالاتر از آن است و آن این که مورد احترام خداست؛ نه خدا دوستش دارد. «عَلَی اللهِ تَعالی حَبیباً کَریماً» فهمیدی؟! در یک همچین وضعی، بهترین حالت، این حالت است. «اللهّمَ الرزُقنا» این حالت را.

سند حدیث: الدعوات راوندی صفحه 123
مستندات:
فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x