...إِنَّ حَدِيثَنٰا یُحْیِی الْقُلُوبَ...

01 

... حفظ حریم الهی و وقت دعا ...

فُضَيْلِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَام قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَوْصِنِي قَالَ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ حُسْنِ الصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبَكَ وَ إِذَا كَانَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ‌ الْغُرُوبِ‌ فَعَلَيْكَ‌ بِالدُّعَاءِ وَ اجْتَهِدْ وَ لَا تَمْتَنِعْ (يَمْنَعُكَ) مِنْ شَيْ‌ءٍ تَطْلُبُهُ مِنْ رَبِّكَ وَ لَا تَقُولُ هَذَا مَا لَا أُعْطَاهُ وَ ادْعُ فَإِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ.

تو را به حفظ حریم الهی و تقوا سفارش می کنم؛ مراقبت زبانی داشته و راستگو باشی و امانت را ادا کرده و خیانت در امانت نکنی و با کسی که معاشرت داری، خوب رفتار نمایی. پس هنگامی که هنوز آفتاب طلوع نکرده، بر تو باد به دعا و استغفار و درخواست کردن از خداوند و در این کار کوشش کن و از این که از پروردگارت در مورد چیزی درخواست کنی، فروگذاری نکن؛ وهرگز نگو اگر من چیزی از خداوند بخواهم به من نمی دهد؛ تو دعای خود را بکن و از او درخواست بنما و خداوند هم آن چه را که مشیت حکیمانه اش قرار بگیرد، انجام می دهد.

امام صادق (ع)

اَعُوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ

روایت را فضیل ابن عثمان است، نقل می کند از امام صادق علیه السّلام، می گوید به حضرت عرض کردم: به من سفارشی بفرماید:

« قُلْتُ لَهُ أَوْصِنِی قَالَ عَلَیْهِ السَّلَام » حضرت در جواب فرمودند: « أُوصِیکَ بِتَقْوَى اللَّهِ » سفارش می کنم تو را به تقوی الهی که حریم خداوند را پاس بداری.

« وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ » مراقبت زبانی داشته باشی درگفتارت؛ که راست بگویی و پرهیز کنی از دروغگویی.

 « وَ أَدَاءِ الْأَمَانَهِ » و خیانت در امانت نکنی.

« وَ حُسْنُ الصُّحْبَهِ لِمَنْ صَحِبَکَ » با کسی که معاشر هستی و معاشرت دارد با تو، خوب رفتار کنی.

« وَ إِذَا کَانَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ‌ الْغُرُوبِ‌ » آن گاه قبل از آنی که آفتاب طلوع کند و قبل از آنی که آفتاب غروب کند.

« فَعَلیکَ بِالدُّعاءِ وَ اجتَهِد » که من این جمله را عرض کنم: دو موقعیت را حضرت برای استجابت دعا مطرح می فرمایند: یک قبل از آنی که آفتاب طلوع کند، دعا کن و از خدا بخواه. و قبل از آن که آفتاب غروب کند.« وَ إِذَا کَانَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ‌ الْغُرُوبِ‌ فَعَلَیْکَ‌ بِالدُّعَاءِ وَ اجْتَهِدْ » حتی فرمود. و کوشش بکن. معلوم می شود این دو موقیعت، دو وقت؛ در این وقت، دعا کردن، این خصوصیت دارد برای این که مورد اجابت حضرت حق قرار بگیرد.

بعد حضرت فرمودند:« وَ لَا تَمْتَنِعْ مِنْ شَیْ‌ءٍ تَطْلُبُهُ مِنْ رَبِّکَ » خب اول، موقعیت دعا، قبل از طلوع شمس یعنی آفتاب و بعد قبل از غروب

آفتاب، این دو موقعیت؛ این موقع، دعا کن وکوشش هم بکن. و اما این را هم بدان. « وَ لَا تَمْتَنِعْ مِنْ شَیْ‌ءٍ تَطْلُبُهُ مِنْ رَبِّکَ » باز نایستی از هیچ چیزی که او را درخواست کنی از پروردگارت، هر چه می خواهی، بخواه در این دو موقعیت.

بعد؛ باز به تعبیر من محکم کاری حضرت خواسته بکند: « وَ لَا تَقُولُ هَذَا مَا لَا أُعْطَاهُ » یک وقت نگویی این را بخواهم از خدا، به من نمی دهد. ها! خوب دقت کنید. اول می فرماید وَ لَا تَمْتَنِعْ مِنْ شَیْ‌ءٍ تَطْلُبُهُ مِنْ رَبِّکَ» باز نایستی از چیزی که مثلا خوداری کنی. از یک چیزی که بخواهی مثلا از پروردگار، بگویی نه، این را نمی خواهم. حالا چرا نمی خواهی؟ برای این که این را به من نمی دهد. جمله بعدی؛ شد! « وَ لَا تَقُولُ هَذَا مَا لَا أُعْطَاهُ » این را نگی «ا دْعُ » تو بخواه. « فَإِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ» خدا آن چرا که مشیّتش قرار بگیرد، انجام می دهد.

روضه امام صادق (علیه السلام)

سند حدیث: بحارالانوار، ج75، ص227,وسائل الشیعه، ج7، ص34,الزهد، ص19
مستندات:
فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x