...إِنَّ حَدِيثَنٰا یُحْیِی الْقُلُوبَ...

54 

... خشم الهی، موجب خشم مردم ...

عَنْ فَتْحِ بْنِ يَزِيدَ الْجُرْجَانِيِّ قَالَ: ضَمَّنِي وَ أَبَا الْحَسَنِ طَرِيقُ مُنْصَرَفِي مِنْ مَكَّةَ إِلَى خُرَاسَانَ وَ هُوَ سَائِرٌ إِلَى الْعِرَاقِ فَسَمِعْتُهُ وَ هُوَ يَقُولُ مَنِ‏ اتَّقَى‏ اللَّهَ‏ يُتَّقَى‏ وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ يُطَاعُ قَالَ فَتَلَطَّفْتُ إِلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَرَدَّ عَلَيَّ السَّلَامَ وَ أَمَرَنِي بِالْجُلُوسِ وَ أَوَّلُ مَا ابْتَدَأَنِي بِهِ أَنْ قَالَ يَا فَتْحُ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوق‏ لَمْ يُبَالِ بِسَخَطِ الْمَخْلُوقِ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَأَيْقَنَ أَنْ يُحِلَّ بِهِ الْخَالِقُ سَخَطَ الْمَخْلُوق‏

هر کس حریم الهی را حفظ کند و تقوا داشته باشد، محفوظ و نگاه داشته می‌شود و هر کس که از خداوند اطاعت کند؛ و هر کس که خداوند را خشمگین کند، به یقین بداند که خداوند خشم مخلوق را بر او فرود خواهد آورد.

امام هادی (ع)

اَعُوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ

روایت از امام هادی صلوات علیه منقول است که حضرت فرمودند: هر کس که حریم الهی را حفظ کند و نگاه دارد، حریم او نگاه داشته می‌شود. و کسی که اطاعت خداوند را بکند، اطاعت او می‌شود.

من به مناسبت ماه مبارک رجب، یک روایتی را خواندم از پیغمبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم)، یک جمله‌ای توش بود که عرض کردم که این روایت، در آن ارتباط هم قرار می‌گیرد.«اَنَا جَلیسُ مَن جَالَسَنِی وَ اَنا َمُطیعُ مَن اَطاعَنی» این را گفتم، این روایت بود و این یک جمله‌اش است.

هرکس حریم خدا را حفظ کند، ببینی چه روابطی است از نظر این عناوینی را که می‌فرمایند. هرکی حریم خدا را حفظ کند، حریم او حفظ خواهد شد. می‌فهمی؟! این یک مطلب کلّی است توجّه کنید چه عرض کردم، من سطحش را می‌آورم پایین؛ چون می‌خواهم عمومی‌اش کنم. یک کسانی را شما متوقعید که حریم شما را حفظ کنند. درست است یا نه؟ بعد می‌بینید حریم تان حفظ نمی‌کند. به تعبیر خودمون، بچّه ات بی حیایی می‌کند، تو رویت می‌ایستد. ریشه‌اش می‌دانی چیه؟ ریشه‌اش در این روایت؛ برای این که تو بی حیایی کردی نسبت به خداوند. فهمیدی؟ همچین خیلی ساده‌اش کردم. «مَن اِتَّقیَ اللهَ یُتَّقی» فهمیدی؟! چطور شد تو حریم خدا را حفظ نکنی، بچّه ات حریم تو را حفظ بکند؟ هان؟! اصلاً این خبرها نیست. حالا مثال به بچّه زدم که خوب جا بیفتد. «وَ مَن اَطَاعَ اللهَ یُطاعُ» اگر کسی فرمان خدا را برد، اطاعت خدا کرد، اطاعت او کرده می‌شود. فهمیدی؟! رابطه؛ خب، دراین جا «یُطاعُ» که اطاعت او می‌شود، قهراً با آن روایت هم ارتباط پیدا می‌کند. فهمیدی؟! «اَنا َمُطیعُ» چی؟ «مَن اَطاعَنی» حتّی خدا هم اطاعتت را می‌کند؛ اگر تو اطاعت خدا را کردی. نگاه کن چطور بازش کردند. نه تنها بچّه ات حرفت را گوش می‌کند، خدا هم حرفت را گوش می‌کند. دیگر بهتر از این نمی‌توانستم بگویم. بعد دوباره دارد که حضرت می‌فرماید: «و مَن اَطاعَ الْخَالِقَ لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ» اما این را به تو بگویم، نشانۀ کسی که اطاعت خدا را می‌کند، این است که این، اصلاً باکی ندارد در این راه اطاعت الهی، شد؟! مورد خشم و غضب مخلوق قرار بگیرد؛ یعنی بدش می‌آید. من اگر به تکلیف شرعیم عمل کنم، جناب عالی بدت می‌آید. من  در راه اطاعت خدا، گوش می‌کنید؟! مورد خشم شما واقع شدم، خب بشوم.«لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ» دنبال رضای خدایم نه رضای تو. شد؟! امّا این را بدانی،ها!«وَ مَن اَسخَطَ الله» اگر کسی نعوذبالله، نسبت به او، خدا را به خشم بیاورد، شد؟! سرپیچی بکند، این جاست: «فَاَیقَنَ» یقین داشته باشد، این را بدان. «فَاَیقَنَ أَنْ یَحِلَّ بِهِ» بله، آن جا «خالق» است البته، تعبیر به خالق است «الله تعالی» ندارد، من حالا تعبیر آن کردم، فرقی نمی‌کند. شد! «وَ مَن اَسخَطَ الخالِقَ» توجه می‌کنید؟ آن جا هم دارد: «و مَن اَطاعَ الْخَالِقَ لَم یُبالِ بِسَخَط ِِ المَخلُوقِ» این جا هم دارد چی؟«وَ مَن اَسخَطَ الخالِقَ» اگر کسی خدا را به خشم بیاورد،«فَاَیقَنَ»یقین داشته باشد،«أَنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطَ المَخلُوقِ» خدا میدان را باز  می‌کند که مورد خشم مردم قرار بگیری. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ خدا را به خشم آوردی، خدا میدان را باز می‌کند که مخلوقش، فهمیدی؟ به تو خشمگین بشوند. مخلوق به تو خشمگین بشوند. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ روابط را می‌بینید که، چقدر روابط است، اطاعت، مسئلۀ خشم، خدمتتان عرض شود که مسئلۀ به اصطلاح ما نگاه داشتن حریم، توجّه کنید. تمام این‌ها رابطه دارد. از آن جا سرچشمه می‌گیرد. گوش کنید. چرا پرید به من؟ چون چیه؟ تو پریدی به خدا، خدا را خشمگین کردی، این هم راه را باز کرد به این که به تو بپرد. این‌ها یک چیز سلسله وار است. توجّه کنید. اطاعت خدا را اگر کردی؛ حتّی خدا مطیع تو می‌شود.

متن روایت را قبلا خواندم. درست است یا نه؟ «وَ مَن اَطَاعَ اللهَ یُطاعُ» قانون کلّی‌اش است. از خالق گرفته تا مخلوق، رسیدید شما به عرض من؟ یک مدتی امتحان کن.توجّه می‌کنید، چه عرض کردم؟ حریم خدا را حفظ کن، اطاعت خدا را بکن، خدا را هم به خشم نیاور. می‌فهمی، چه می‌خواهم بگویم؟! تجربه است دیگر هان! تجربه کن، ببین چطور می‌شود در پی؟ توجّه کنید. حریمت را حفظ می‌شود. حرف‌هایت را گوش می‌کنند. رسیدید شما به عرض من؟! به تو هم نمی‌پرند. خیلی ساده‌اش کردم.

سند حدیث: بحار جلد 75 صفحه 366
مستندات:
فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x