...إِنَّ حَدِيثَنٰا یُحْیِی الْقُلُوبَ...

101 

... در پناه خداوند قرار گرفتن درتمام زندگی، مانع از ایجاد گرفتاری می‌شود ...

اِعْتَصِمْ‏ فِي‏ جَمیعِ أَحْوَالِكَ‏ كُلِّهَا بِاللَّهِ سُبْحانَهُ فَإِنَّكَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍ عَزِيز

در تمامی حالات زندگی خودت به خداوند متعال پناه و محافظت او قرار بده؛ چون تو به کسی پناه می بری که مانع گرفتاری و دشوارهای و دارای قدرت بی انتهایی می باشد که هر کاری بخواهد، انجام می‌دهد

امام علی (ع)

اَعُوذُ بِالله مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ

روایت از امیرالمومنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خودت را درحفظ الهی قرار بده، در تمام حالاتت. اعتصام، ما داریم، تو قرآن هم داریم، به معنای احتفاظ و اهتمام. خودش را انسان در حمایت دیگری قرار دادن. خدمتتان عرض شود که حفظ و حراست کسی قرار دادن، این را بهش می‌گویند: اعتصام. تو قرآن هم داریم، در آن‌جا هم هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا»1 «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ2» هر دو تا را داریم. حالا من راجع به قرآن گفتم؛ چون تو قرآن هر دوتایش را داشتیم.

انسان اگر خودش را بخواهد در حمایت و حفظ، حراست قرار بدهد. توجّه می کنید؟! در قرآن هر دو تایش را دارد، هم «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» داریم. حبل الله، که حالا گفته می‌شود: گاهی انسان، خودش را در حفظ و حراست اعمال صالحه قرار می‌دهد، گاهی در حفظ و حراست صفات فاضله قرار می‌دهد، مثل تقوی، گاهی خودش را در حفظ و حراست قرآن قرار می‌دهد. توجّه کنید! گاهی خودش را در حفظ و حراست اولیاء خدا قرار می‌دهد، نگاه کنید! خیلی چیزها هست، خودش پناه به آنها می‌برد. گوش کنید. حالا در آیه شریفه که هست: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» آن‌جا می‌گویند، قرآن است، مثلاً؛ ولی این که امام علی (علیه السلام)، می‌گوید، این نیست. یک وقت اشتباه نشود، آن آیه دیگر قرآن است: «وَاعْتَصِمُوا بِاللهِ» هر دو تا را داریم تو قرآن. حالا، این دیگر خب مثل این که من دارم می روم جاهای دیگر؛ این جا، جایش نیست؛ ولی خب بد نیست، بدانید.

خودت را در تمام حالاتت «وَعْتَصِمْ فِی‏ جَمیعِ أَحْوَالِکَ‏ کُلِّهَا بِاللَّهِ» باز هم تأکید می‌کند، امام‌ علی (علیه السلام). در تمام حالاتت، خودت‌ات را در حمایت خدا قرار بده. در حفظ و حراست خدا قرار بده. شد؟! چرا؟ می‌فرماید: «فَإِنَّکَ تَعْتَصِمُ مِنْهُ سُبْحَانَهُ بِمَانِعٍٍ عَزِیزٍ» چون خودت را در حمایت یک دژ محکمی قرار داده‌ای که هیچ قابل شکست نیست. فهمیدی؟! ،قابل شکست نیست خدا. فهمیدی؟! هرچیزی را که فکر بکنی می‌شود، آن را غیرماسوی الله را شکست؛ اما الله را نمی‌شود شکست، فهمیدی؟

خب حالا این یعنی چی؟ «فی جمیع ِ اَحوالِکَ » من دیگر این را معنا چیز کنم.  معنایش این است: در تمام حالاتت، خدا را نصب العین‌ات قراربده. فهمیدی؟ ما می گوییم نصب العین، تعبیر خودمان هم، همین را می گوییم. شد؟! در تمام حالاتت، خدا نصب العین تو باشد، اگر این طور بودی، فهمیدی؟! بدان! که خدا از هر جهت تو را حمایت خواهد کرد. چون به یک شکست ناپذیر، تو آمدی رفتی چه کار کردی؟ خودتت را سپردی؛ تو هم  شکست ناپذیر می شوی. دیگر بهتر از این نمی توانستم بگویم. حالا گفتم جایش نیست؛ حالا که گفتم روایت را، این را هم گفته باشم. «وَعْتَصِمْ فی جمیع ِ اَحوالِکَ کُلِّها بِاللهِ سُبْحَانَهُ فَاِنَّکَ تعتَصِمُ مِنهُ سُبحانَهُ بِمانِعٍ ٍعَزیزٍ» که در قالب اصطلاح، می گویند، انقطاع از ماسوی الله، بالله تعالی.

1-سوره مبارکه آل عمران، آیه 103

2- سوره مبارکه نساء، آیه 146 و سوره مبارکه حج، آیه 78  

سند حدیث: غرر الحكم و درر الكلم، ص140
مستندات:
فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x