مسائلی راجعبه مبطلات روزه گفته شد؛ من جمله سر زیر آب کردن. عرض کردم اگر به یک دفعه واحده عرفیه تمام سر را آب فرا بگیرد از مبطلات روزه است. اینجا مسئلهای را در جلسه گذشته عرض کردم. گفتم در نتیجه اگر کسی در حالی که روزه است بخواهد غسل بکند باید غسل ترتیبی بکند؛ دیگر ارتماسی نمیشود. در اینجا من تقسیمبندی بکنم. ما چند طور روزه داریم. یک روزه معین داریم که وقتش معین است؛ مثل ماه مبارک رمضان. در اینجا اگر انسان توجه داشته باشد که روزه است و غسل ارتماسی بکند با یک تیر دوتا نشان زده است؛ هم غسلش باطل است هم روزهاش باطل است. ولی اگر روزه واجب معین نبود، مثلاً قضای روزه ماه رمضان است، اگر با توجه به اینکه روزه است غسل ارتماسی بکند، روزهاش باطل است ولی غسلش درست است. همینطور اگر روزهاش مستحبی بود، چون واجب نبود بعد غسل ارتماسی کرد و توجه هم داشت که روزه است در اینجا روزهاش باطل است و غسلش صحیح است.
«اللهم صل علی محمد و آل محمد»