حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

کفاره روزه – گرفتن قضای روزه

أَعُوذُ بِاللَّهُ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ

کفاره روزه

کفاره به مناسبت قضای روزه آنجایی که کفاره تأخیر می‌خواهد بدهد. یک وقت انسان کفارۀ روزۀ خودش را می‌دهد. بیمار بوده از پارسال تا امسال هم ادامه پیدا کرده، برای هر یک روز یک مُد طعام، برای هر سی روزش می‌دهد. به یک فقیر هم می‌تواند بدهد مانعی ندارد. در کفارۀ تأخیر، قضای روزه را هم می‌توانسته بگیرد، نگرفته است؛  حالا قضا به عهده‌اش است. برای هر یک روزش یک مُد طعام به فقیر می‌دهد. یک وقت است می‌خواهد کفارۀ غیر را بدهد. در باب کفاره غیر یک وقت طرف مرده است، می‌دانسته به اینکه این کفاره به عهده‌اش بوده، تبرعا کفاره آنرا می‌دهد؛ چون اشکالی ندارد، بدهد. سوم کفارۀ زنده است ولی برای خودم نیست مثلا همسر او، با عذر بوده و یا چیز دیگری بوده و این کفاره به عهده‌اش آمده که باید بدهد. در اینجا تبرعا نمی‌تواند بدهد. یعنی بدون اینکه به او بگوید، یک وقت او  به انسان می‌گوید؛ کفارۀ این روزه به عهده‌ام است بدهید، این وکالتا از طرف او می‌دهد، مانعی هم ندارد. یک وقت بدون اینکه به او بگوید می‌خواهد تبرعا بدهد. این خلاف احتیاط است. شاید این مسئله مبتلا به غالب هم است. فرض کنید همسر، مادر و …. بوده، بدون وکالت از آنها می‌خواهد کفاره روزه‌اشان را بدهد، در اینجا احتیاط این است که به آنها بگوید، فلانی شما به من وکالت بده من ببرم کفارۀ شما را بدهم.

گرفتن قضای روزه

اگر انسان قضای روزه به عهده‌اش باشد روزۀ مستحبی نمی‌تواند بگیرد. البته یک وقت هست به اینکه روزه‌ای که به عهده‌اش است مربوط به روزۀ کفاره است مشخصا باید روزه بگیرد و جایگزین مثلا فرض کنید نَعُوذُبِاللَّهِ روزه‌اش را با یک عمل حرامی افطار کرده که می‌گوییم کفاره جمع به عهده‌اش می‌آید یعنی هم باید یک بنده آزاد کند، اگر باشد؛  هم شصت روز روزه بگیرد، سی و یک روز پشت سر هم و هم شصت را مسکین طعام بدهد. به به اصطلاح ما این روزه می شود روزۀ معّین. این مخّیر نیست روزۀ معّینه یعنی حتما باید روزه کفاره را بگیرد، در این صورت نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد. ولی اگر نه فرض بفرمایید به اینکه روزه‌ای که به عهده‌اش هست به طور مخیر است. روزه‌اش را عمدا هم نَعُوذُبِاللَّهِ خورده است؛ اما با عمل حرام نبوده است، در اینجا هم می‌تواند، شصت مسکین طعام را بدهد، هم می‌تواند شصت روز روزه بگیرد. الزاماً نباید شصت روز روزه را انتخاب کند لذا می‌تواند روزه مستحبی هم بگیرد.

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»

اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x