احکام وکالت: مسئله 2372
مسئله 2372: اگر انسان کسی را برای انجام تمام کارهای خودش وکیل کند صحیح است، ولی اگر برای یکی از کارهای خود وکیل نماید و آن کار را معین نکند
رساله توضیح المسائل حضرت آیتالله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
مسئله 2372: اگر انسان کسی را برای انجام تمام کارهای خودش وکیل کند صحیح است، ولی اگر برای یکی از کارهای خود وکیل نماید و آن کار را معین نکند
مسئله 2358: دو نفری که مساقات کردهاند، با رضایت یکدیگر میتوانند معامله را بههم بزنند، و نیز اگر در ضمن خواندن صیغه مساقات شرط کنند که هر دو، یا یکی
مسئله 2373: اگر وکیل را عزل کند یعنی از کار بر کنار نماید بعد از آن که خبر به او رسید نمیتواند آن کار را انجام دهد، ولی اگر پیش
مسئله 2343: اگر به واسطه پیش آمدی زراعت در زمین ممکن نباشد مثلاً آب از زمین قطع شود در صورتی که مقداری از زراعت بهدست آمده باشد حتی مثل قصیل
مسئله 2344: اگر مالک وزارع صیغه خوانده باشند، بدون رضایت یکدیگر نمیتوانند مزارعه را به هم بزنند، و همچنین است اگر مالک به قصد مزارعه زمین را به کسی واگذار
مسئله 2345: اگر بعد از قرار داد مزارعه، مالک یا زارع بمیرد مزارعهبه همنمیخورد وارثشان به جای آنان است، ولی اگر زارع بمیرد وشرط کرده باشند که خود زارع زراعت
مسئله 2346: اگر بعد از زراعت بفهمند که مزارعه باطل بوده چنانچه تخم مال مالک بوده حاصلی هم که به دست میآید مال او است وباید مزد زارع و مخارجی
مسئله 2347: اگر تخم، مال زارع باشد و بعد از زراعت بفهمند که مزارعه باطل بوده، چنانچه مالک وزارع راضی شوند که با اجرت یا بی اجرت زراعت در زمین
مسئله 2348: اگر بعد از جمع کردن حاصل و تمام شدن مدت مزارعه ریشه زراعت در زمین بماند و سال بعد دو مرتبه حاصل دهد، چنانچه مالک و زارع از
مسئله 2349: اگر انسان با کسی به این قسم معامله کند که درختهای میوهای را که میوه آن مال خود او است، یا اختیار میوههای آن با او است تا
مسئله 2350: معامله مساقات در درخت هایی که مثل بید و چنار میوه نمیدهد صحیح نیست، ولی در مثل درخت حنا که از برگ آن استفاده میکنند یا درختی که
مسئله 2351: در معامله مساقات لازم نیست صیغه بخوانند بلکه اگر صاحب درخت به قصد مساقات آن را واگذار کند وکسی که کار میکند به همین قصد تحویل بگیرد معامله