فصل چهارم: اعمال منی > ذبح: مسئله 652
مسئله 652: کسی که اجیر در حج است میتواند برای قربانی، شخص ثالثی را وکیل کند و وکیل مزبور نیت قربانی حجی که موکلش از طرف موکل خود انجام میدهد
مسئله 652: کسی که اجیر در حج است میتواند برای قربانی، شخص ثالثی را وکیل کند و وکیل مزبور نیت قربانی حجی که موکلش از طرف موکل خود انجام میدهد
مسئله 653: تأخیر ذبح از روز عید عمدا جایز نیست علی الاحوط لکن اگر تأخیر شد عمدا یا جهلاً یا نسیانا، ذبح در شب کفایت میکند.
مسئله 654: کسانی که وکیل دیگری هستند که برای او قربانی کنند میتوانند قبل از این که حلق یا تقصیر کنند قربانی دیگری را ذبح نمایند.
مستحبات هدی چند چیز است: 1 – در صورت تمکن، قربانی شتر باشد، و در صورتنبودن آن گاو و در صورت نبودن آن گوسفند باشد. 2 – قربانی بسیار فربه
مسئله 655: هر مکلفی مختار است که بعد از ذبح کردن، یا سر بتراشد و یا از ناخن یا موی خود قدری بچیند مگر چند طایفه:
اول – زنها که باید از مو یا ناخن خود قدری بگیرند، و کافی نیست ظاهراً برای آنها سر تراشیدن. دوم – کسی که سال اول حج او باشد، که
مسئله 656: اگر خنثای مشکل از این سه طایفه باشد، واجب است هم تقصیر کند وهم سر بتراشد احتیاطا.
مسئله 657: احتیاط آن است که کسی که سر را میتراشد تمامش را بتراشد.
مسئله 658: در تقصیر کفایت میکند مقدار کمی از موی سر یا ریش یا شارب را چیدن به هر نحو و یا هر آلت که باشد، و یا ناخن گرفتن،
مسئله 659: سر تراشیدن و تقصیر چون از عبادات است باید با نیت خالص از ریاء و برای اطاعت خداوند باشد و بدون آن صحیح نیست، وآنچه باید به آن
مسئله 660: جائز است سر را خود انسان بتراشد یا به سلمانی بدهد، و هم چنین در تقصیر و باید خودش نیت کند، و بهتر آن است که سلمانی هم
مسئله 661: کسانیکه سر تراشیدن بر آنها متعین است مثل اشخاصی که در مسأله اول ذکر شد، اگر سر آنها مو نداشته باشد باید تیغ را بکشند بهسر آنها، و