«وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِیطَهٌ بِالْکَافِرِینَ»[*]؛ همانا جهنم بر کافران احاطه دارد. اینکه حضرت آیۀ قرآن را استخدام کرده است، بیربط نیست و مسئلهای در کار است. حضرتزهرا (سلام الله علیها) به سردمداران سقیفه تطبیق داده است. آنها را مصداق کفر قرار داده است. شما وقتی این کار را میکردید، مؤمن نبودید بلکه کافر بودید. اینجا کافر اصطلاحی مطرح نیست چون آنها اسلام ظاهری داشتند. ما در باب مؤمن روایات زیادی داریم که در حین گناه روح ایمانی از او مفارغت میکند و مؤمن نیست؛ حتی در باب زنا این مطلب را داریم. در حین گناه روح ایمانی از مؤمن خارج میشود و دیگر مؤمن نیست. اما کافر اصطلاحی نیست که احکام کفر بر او بار شود. چه گناهی بالاتر از اینکه شما آمدید آن کاری را که مربوط به شما نبود انجام دادید؟ نشستید و خلافت را غصب کردید؛ گناهی بالاتر از این هست؟