وداع با علی

در تاریخ آمده است که وقتی حضرت‏ زهرا (سلام الله علیها) با آن خصوصیّاتی که من قبلاً نقل کردم به مسجد آمد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خانه بود. یک صحنه این است که امام ‏علی(علیه السلام) در خانه بود و حضرت ‏زهرا (سلام الله علیها) در مسجد. امّا در یک صحنۀ دیگر امام‏ علی (علیه السلام) در مسجد بود و حضرت ‏زهرا (سلام الله علیها) در خانه. صحنه اوّل همان جایی بود که حضرت‏ زهرا (سلام الله علیها) به مسجد آمد و آن خطبه را خواند و طبق وظیفه‏‌ای که داشت با آن‏ها احتجاج کرد تا جلوی ثُلمۀ در دین را بگیرد؛ وظیفه‏‌اش هم همین بود.

در تاریخ این‏طور تعبیر می‌‏کنند که: «ثُمَّ انْکَفَأَتْ»؛ یعنی حضرت ‏زهرا (سلام الله علیها) از مسجد برگشت، «وأَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یتَوَقَّعُ رُجُوعَهَا إِلَیهِ»؛ و امام ‏علی (علیه السلام) هم در انتظار بازگشت حضرت‌‏زهرا (سلام الله علیها) نشسته بود. «وَ یتَطَلَّعُ طُلُوعَهَا عَلَیه»؛ این جملات خیلی زیبا است؛ یعنی امام ‏علی (علیه السلام) چشم به راه حضرت‏زهرا (سلام الله علیها) بود. «طلع» به اصطلاح ما یعنی «در انتظار بودن» و به قول ما «سر کشیدن». شاید امام‌‏علی (علیه السلام) کنار در خانه ایستاده بود و سر می‏‌کشید ببیند حضرت‏‌زهرا (سلام الله علیها) کی برمی‏‌گردد؛ مثل کسی که دلواپس باشد. من این را قبلاً نگفتم ولی الآن می‏‌گویم که حضرت نسبت‌به حضرت‌‏زهرا (سلام الله علیها) احتمال خطر می‏‌داد؛ چون آن‏ها دریده بودند و البتّه بعد هم همین کار را کردند! دارد که حضرت سر می‏‌کشید تا ببیند حضرت‌‏زهرا (سلام الله علیها) کی برمی‏‌گردد، دلواپس بود که نکند ضربه‏ای به او بزنند.

می‏‌نویسند: وقتی حضرت‌‏زهرا (سلام الله علیها) آمد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) آرام شد. وقتی حضرت‌‏زهرا (سلام الله علیها) وارد می‏‌شود و چشمش به امام‌‏علی (علیه السلام) می‏‌افتد، جملات مفصّلی می‌‏گوید که من در اینجا به جملاتی از آن اشاره می‏‌کنم. ظاهراً هنگامی‏‌که امام‏‌علی (علیه السلام) حضرت‌‏زهرا (سلام الله علیها) را می‌‏بیند، خوشحال می‏‌شود و می‌‏آید در اتاق می‏‌نشیند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شکلی نشسته بود که حضرت‌‏زهرا (سلام الله علیها) رو به ایشان کرد و فرمود: «اشْتَمَلْتَ شَمْلَهَ الْجَنِینِ وَ قَعَدْتَ حُجْرَهَ الظَّنِینِ»؛ مثل طفل در رحم مادر نشستی و زانو به بغل گرفتی؟ مثل آدم‏‌های متّهم آمدی در گوشه خانه نشستی؟ این خطاب‌‏هایی است که به امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌‏کند. من گفتم حضرت‏‌زهرا (سلام الله علیها) این‌‏ها را گفت برای اینکه در تاریخ بماند تا من و شما نگوییم چرا حضرت‏‌علی (علیه السلام) قیام نکرد! من این‌‏ها را قبلاً گفتم و تکرار نمی‏‌کنم. بعد این جمله را دارد که به دو گونه هم نقل کرده‌‏اند: «افْتَرََسْتَ الذِّئَابُ»؛ در جنگ‏‌ها گرگ‏‌ها را می‏‌دریدی، «وَ افْتَرَشْتَ التُّرَاب»؛ حالا خاک نشین شدی؟

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام
ایمیل
چاپ
از دستۀ بیشتر بخوانید
اشتراک
ایمیل برای
guest
0 نظر
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سبد خرید
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x