حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

روزه قضا

«أَعُوذُ بِاللَّهُ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ، بِسمِ اللَّهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ».

مسائلی راجع به روزۀ قضا عرض کردم، در باب روزۀ قضا اینطور است که تا موقعی که وقت تنگ نشده برای قضای روزۀ ماه رمضان گذشته، اگر کسی روزۀ قضا گرفت، تا قبل از اینکه زوال شمس بشود، یعنی ظهر شرعی اختیاراً می‎تواند روزه‌اش را بخورد. اما اگر وقت تنگ شد نمی‎تواند بخورد و باید ادامه بدهد. مثلا فرض کنید ماه رمضان گذشته یک هفته مسافرت بود، حالا یک هفته مانده به ماه مبارک رمضان، روزه قضاهای پارسال را دارد می‎گیرد. آنجا دیگر نمی‎تواند بخورد. حالا اگر کسی روزۀ قضا گرفت فرض کنید وقت وسیع بود یا وقت تنگ بود، از این جهت این مسئله فرق نمی‎کند، می‎خواهد بعد از ظهر وقت هم وسیعه نخیر. ظهر که گذشت روزۀ قضا را نمی‌شود خورد به خلاف روزۀ مستحبی، در روزۀ مستحبی هیچ مانعی دیگر ندارد. هر وقت بخواد می‎تواند بخورد، حالا اگر روزه قضا را بعد از ظهر خورد، معصیت کرده است. کفاره هم دارد، اما کفاره‎اش این است که به مقدار ده مد طعام به ده فقیر باید بدهد، هر کدام یک مد و اگر فرض کنید تمکن مالی نداشت، سه روز باید به عنوان کفاره روزه پشت سر هم بگیرد. حالا اگر کسی روزه قضا را بعد از ظهر افطار کرد، یعنی خورد، این دیگر امساک ندارد تا غروب به خلاف ماه رمضون که إِن شَاءَ اللَّهُ بعد مسئله‌اش را می‌گویم.

و اما مسئلۀ نیت راجع به روزۀ قضا، من عرض بکنم در باب روزۀ قضا اینطور است که اگر کسی شب تصمیم نداشت فردا روزه قضا بگیرد، بعد قبل از ظهر فرض کنید نزدیک یک به ظهر بود، این دید به اینکه از هنگام طلوع فجر تا اون موقع نه خورده نه آشامیده، چیزهایی را که روزه را باطل می‎کنند، انجام نداده اصلا درست، اما نیت روزۀ قضا را هم نکرده، هیچ مانعی ندارد تا ظهر نشده می‎تواند نیت روزۀ قضا بکند و درست هم هست، اما بعد از ظهر چی؟ نمی‎تواند. اما در باب روزۀ مستحبی وسعت دارد، مثلا ساعت دوی بعد از ظهر دید هیچ چیزی از هنگام طلوع فجر تا آن موقع نخورده نه آشامیده کاری نکرده که روزه را باطل بکند، دو سه بعد از ظهره ماه شعبان هم هست، چقدر ماه خوبیست، روزه هم خیلی وارد شده، درست است،  نیت کن، اشکال ندارد روزۀ مستحبی را می‎توانی نیت بکنی و لو بعد از ظهر به مقدار یک نیت کردن قبل از مغرب وقت باقی باشد، ثواب روزه تمام روز را به تو می‌دهند. فرض کنید یک دقیقه مانده به مغرب یادش افتاد که این بر اثر گرفتاری هیچی نخورده، خدا هم که بساط فضلش بسیار وسیعه که نه من نه شما هیچ کدام هیچ بشری نمی‎تواند آن را ادراک بکند، یک نیت بکنی به عنوان روزۀ مستحب تمام ثواب اون روز را به تو می‌دهند.

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»

اشتراک
ایمیل برای
guest
2 نظر
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رأی
بازخوردهای درون متنی
مشاهده همه دیدگاه‌ها
IC
میهمان
IC
4 ماه پیش

امروزیکشنبه ۲۶ آذر شهادت حضرت فاطمه س ومن ماه رمضان ۶ روز عادت ماهنه شدم دوروز بعد از ماه رمضان گرفتم اما سومین روزه قضا راهم امروز گرفتم
ثوابی دارد؟

سید مشهدی
مدیر فروشگاه
4 ماه پیش
پاسخ به  IC

سلام علیکم
لطفا برای پاسخگویی به سوالات با شماره دفتر تماس بگیرید
۰۲۱۷۷۶۵۲۱۳۰

سبد خرید
2
0
نظری دارید؟ لطفاً آن را ثبت کنید.x