فصل دوم: احرام > محرّمات: مسئله 240
مسئله 240: اگر به دروغ ده مرتبه یا بیشتر جدال کند کفاره یک شتر است ظاهراً، مگر آن که پس از سه مرتبه یا زیادتر کفاره را ذبح کند که
مسئله 240: اگر به دروغ ده مرتبه یا بیشتر جدال کند کفاره یک شتر است ظاهراً، مگر آن که پس از سه مرتبه یا زیادتر کفاره را ذبح کند که
دوازدهم – کشتن جانورانی که در بدن ساکن میشوند مثل شپش و کَیک و کنه که در بدن حیوان است، مگر آنکه موجب اذیت انسان یا موجب ضرر شوند. مسئله
مسئله 226: اگر از نگاه در آینه غرض دیگری غیر از زینت داشته باشد مانند نگاه کردن راننده جهت دیدن ماشینهای پشت سری اشکال ندارد.
مسئله 242: جائز نیست نقل کردن آنرا از مکانی که محفوظ است به جایی که از آن ساقط شود و بیفتد و احتیاط آن است که به محلی که در
نهم – پوشیدن موزه و چکمه و گیوه و جوراب و هر چه تمام روی پا را میگیرد. مسئله 227: این حکم اختصاص به مردان دارد و برای زن مانع
مسئله 243: احتیاط مستحب آن است که آنرا از محلی به محل دیگر از بدن نقل ندهند اگر مکان اول محفوظ تر باشد.
مسئله 228: اگر مرد محتاج شود به پوشیدن چیزی که روی پا را میگیرد احتیاط واجب آن است که روی آنرا و نیز پشت آنرا شکاف دهد.
مسئله 244: بعید نیست که در کشتن یا انتقال دادن کفاره نباشد، لکن بنابر احتیاط واجب یک کف از طعام صدقه بدهد.
مسئله 229: پوشیدن آنچه روی پا را میگیرد بنابر احتیاط واجب یک گوسفند کفاره دارد.
سیزدهم – انگشتر بهدست کردن به جهت زینت و اگر برای استحباب باشد مانع ندارد. مسئله 245: اگر انگشتر به دست کند نه برای زینت و نه برای استحباب مثل
دهم – فسوق مسئله 230: فسوق اختصاص به دروغ گفتن ندارد و مراد در اینجا کذب حرام است و کذب در موارد استثنا مشمول عنوان فسوق نیست، بلکه فحش دادن
یازدهم – جدال است و آن گفتن «لا وَاللّه» و «بَلی وَاللّه» است. مسئله 231: آن که گفتن کلمه «لا» و کلمه «بلی» و در سایر لغات مرادف آن مثل